BREEAM Communities og norsk planprosess - presentasjoner og opptak fra frokostmøte 09.11.16

Nyhet   •   nov 09, 2016 09:24 CET

Anders Nohre-Walldén under sitt innlegg om BREEAM Communities og norsk planprosess på frokostmøte hos NGBC.

Om lag 30 deltagere var til stede og flere fulgte arrangementet via stream da NGBC inviterte til frokostmøte om BREEAM Communities og norsk planprosess, 9. november. Se opptak fra møtet og last ned presentasjonene her.

Norsk planprosess har mange intensjoner om bærekraft. En utfordring er mangel på metoder og verktøy som kan sikre at disse intensjonene ivaretas gjennom planprosessen og helt til det ferdige området. BREEAM Communities er et verktøy som gir offentlige og private utbyggere tilgang til en systematikk som sikrer slike kvaliteter gjennom hele prosessen – fra ide – til plan og gjennomføring. Under frokostmøtet 9.november lanserrte NGBC en ny veileder som knytter BREEAM Communities til norsk planprosess. I tillegg delte Diakonhjemmet, som en av de første seks BREEAM Communities-pilotene sine erfaringer med verktøyet så langt.

Se opptaket fra frokostmøtet under og last ned presentasjonene som ligger nederst i saken. Den nye BREEAM Communities-veilederen og den engelske BREEAM Communities-manualen kan lastes ned fra NGBC sine hjemmesider her. Se nederst i saken for flere nyheter om BREEAM Communiteis og de seks pilotene som for tiden jobber med verktøyet i Norge.

BREEAM Communities og norsk planprosess

Anders Nohre Walldén, NGBC

Hvordan bruke BREEAM Communiteis i Norge?

Oddrun Helen Hagen, prosjektleder for BREEAM Communities på vegne av NGBC.

Veilederen er et ledd i arbeidet med å senke brukerterskelen for BREEAM Communities i Norge og skal være en støtte til utviklere og rådgivere som ønsker å bruke dette systemet som et verktøy for å ivareta sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft i planprosessen.

Hvorfor BREEAM Communities på Diakonhjemmet hage og hvilke erfaringer har vi gjort oss så langt?

Jon S. Solsrud, Diakonhjemmet.

Diakonhjemmet hage er en områdeutvikling på ca 100.000 kvm på Vindern i Oslo hvor det planlegges boliger, omsorgsboliger, studentboliger og sykehjem. Reguleringsprosessen pågår i disse dager. Utbyggeren har ambisiøse miljøambisjoner og har valgt å bruker BREEAM Communities som et kvalitetssystem for å oppnå disse.

Spørsmål og svar