​Stor interesse for BREEAM-kurs i Oras

Nyhet   •   feb 18, 2016 15:36 CET

Oras satser på BREEAM-NOR og øker kompetansen med bedriftsinterne kurs.

Oras har vært medlem i NGBC siden 2013, og har også hatt et styreverv i organisasjonen.

­– Vi var tidlig involvert i BREEAM. I de første BREEAM-prosjektene, faktisk før BREEAM-NOR, rådet det selvsagt litt usikkerhet rundt hva dette var og om det var kommet for å bli, men det er det ingen i Oras som betviler lenger, sier markeds- og utviklingsdirektør, Anders Bredesen.

Bredesen sier videre at kunnskap om BREEAM-NOR snart er like nødvendig som kunnskap om de tekniske fagene i seg selv. Han mener også at bestillerkompetansen er betydelig styrket fra beskrivelser som vagt ønsket seg et BREEAM-bygg, til detaljerte poengkrav til respektive aktører.

– Derfor synes Oras at NGBCs bedriftsinterne kurs er et utmerket medlemstilbud. Det er ikke mange organisasjoner som har så lønnsomme medlemskap som det NGBC tilbyr, sier Bredesen.

Så langt har Oras arrangert to interne innføringskurs i regi av Oras-skolen hvor mer enn 20 prosjektledere har gjennomført. I tillegg har vi hatt rundt 10 deltagere på åpne kurs.

– Faktisk holdt vi det ene kurset 3.mars 2015 og det andre 3.mars 2016. Så vi får se 3.mars 2017, sier Bredesen.

– Erfaringen med bedriftsinterne kurs er at det i mye større grad gir oss muligheten til å tilpasse kurset til bedriftens virksomhet. Dessuten tør langt flere stille spørsmål når de er blant kolleger, det er nok vanskeligere for en del å ta ordet når både kunder og konkurrenter er tilstede, sier utviklingssjef i NGBC, Anders Nohre-Walldén.

– Det man eventuelt mister ved interne kurs er selvsagt gode innspill fra andre aktører med andre vinklinger. Da er det jo fint at NGBC tilbyr begge typer kurs, avslutter Bredesen.