The Hives på Pstereo i Trondheim 2019. Bildet er en av fem finalister som kan vinne prisen Årets konsertbilde 2019. Foto: Kristoffer Øen.

Finalistene er klare: Hvem er landets beste konsertarrangør?

Før livebransjen skal jakte morgendagens stjerner til fremtidens program, under by:Larm, skal arrangørene kåre hvem som har utmerket seg mest i året som har gått. Fredag 28. februar samles arrangør-Norge til konkurranse, kåring og fest. De beste skal hedres og feires når prestisjetunge og høythengende utmerkelser skal deles ut av interesseorganisasjonen Norske Konsertarrangører.

Norge er i verdensklasse når det kommer til antall festivaler og konsertopplevelser per innbygger. Bak tusenvis av møter mellom artist og publikum ligger det vel så mange timer med hardt arbeid, dugnad, planlegging og koordinering. 2019 var nok et sterkt år for den norske livescenen, og finalistene representerer mangfoldet av aktører i feltet.

Sterke nominasjoner

- Utviklingen og profesjonaliseringen i konsertmarkedet har virkelig skutt fart det siste tiåret, og markedet er preget av sterk konkurranse og små marginer. Derfor er det ekstra spennende å se at mindre og uavhengige arrangører stiller sterkt blant årets nominerte, og konkurrerer side om side med noen av de største og mer kommersielle arrangørene. Dette er et bilde på mangfoldet som er det unike ved den norske livescenen, sier daglig leder i Norske Konsertarrangører, Tone Østerdal.

De fem finalistene i hver kategori er klare etter at en fagjury har gjort sin vurdering av de nominerte arrangørene. Nå er det opp til arrangørkollegaer og publikum å avgjøre hvem som kan ikle seg de prestisjetunge titlene.

FINALISTER

Trondheim Konsertkollektiv – Trondheim

Årets konsertbilde 2019:

Festningen og fotograf Martin Litwicki – Trondheim
Pstereo og fotograf Kristoffer Øen - Trondheim (står bak to av de fem finalistbildene)
Pstereo og fotograf Kristoffer Øen - Trondheim
Terminalen Byscene og fotograf Viktor Mauren - Ålesund
Tydalsfestivalen og fotograf Tron Stian Eidem- Tydal

Årets profil 2019:

Kadetten - Bærum
Mablisfestivalen - Stavanger
Olavsfest - Trondheim
Pstereo - Trondheim
Sørveiv - Kristiansand

En samstemt og inspirert fagjury

- Det har vært lærerikt, innsiktsfullt og ikke minst inspirerende å være med på utvelgelsen av årets finalister. Helårsarrangørene og festivalene som har vært oppe til vurdering er alle svært dyktige og sterke kandidater. Vi ser et stort spenn av arrangører i hele landet, fra små idealistiske og frivillig drevne til de største kommersielle og helprofesjonelle arrangørene. Den viktigste fellesnevneren er iveren etter å formidle store og unike øyeblikk til sitt publikum. Alle finalister fyller på imponerende vis kriteriene for prisen Årets helårsarrangør og Årets festival. Live-Norge lever i beste velgående, sier den samstemte juryen.

Årets fagjury:

Pål Dimmen, rådgiver tilskuddsordninger, Music Norway
Rhiannon Edvards, leder, Virke kultur og opplevelser
Ida Eline Tangen, musikksjef, NRK P3
Tord Litleskare, sjefsredaktør, GAFFA Norge
Guro Kleveland, redaktør, Ballade
Arvid Skancke-Knudsen, skribent og musikkhistoriker

Prisutdeling

Årets prisutdeling og feiring av konsertåret 2019 finner sted på by:Larms delegatområde ved Blå, fredag 28. februar kl. 18. Konsertarrangører fra hele landet, samarbeidspartnere og øvrig bransje vil være til stede.

NKA organiserer over 400 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.