Dette bildet fra NMG/G-Huset på Slottsfjellfestivalen 2017 er en av fem finalister i kategorien Årets konsertbilde. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Hvem er landets beste konsertarrangør?

Fredag 2. mars samler arrangør-Norge seg til fest og konkurranse på Parkteatret i Oslo. Stemningen er spent men kollegial. De beste skal hedres og feires når prestisjetunge og høythengende utmerkelser deles ut. I dag ble samtlige finalister offentliggjort.

Norge er i verdensklasse når det kommer til antall festivaler og konsertopplevelser per innbygger. Bak alle små og store publikumsopplevelsene ligger det timesvis med hardt arbeid, dugnadstimer, planlegging og koordinering. 2017 var nok et sterkt år for det norske livefeltet og de nominerte representerer virkelig bredden av livescenen 2017. Nominasjoner er nå grundig vurdert og fagjuryen har ferdigstilt fem verdige kandidater i alle kategorier.

Finalistene til Årets festival 2017: Jugendfest, Malakoff Rockfestival, Oslo World , Øyafestivalen og Tons of Rock.

Finalistene til Årets helårsarrangør 2017: Rockeklubben i Porsgrunn, Parkteatret, Terminalen Byscene, Rockefeller og Studentersamfundet i Trondhjem.

Finalistene til Årets nykommer 2017: Bakkefestivalen, G60 – Elvevill, Kulturhuset i Oslo, Rabalderfestivalen og Vill Vill Vest.

De fem finalistene i hver kategori er klare etter at en fagjury har gjort sin vurdering av de nominerte arrangører. Nå er det opp til kollegaer i konsert-Norge å avgjøre hvem som kan smykke seg med heder og ære etter prisutdelingen.

Fagjuryen

Årets fagjury for utvelgelse av finalister basert på nominasjoner har bestått av:

Daniel Kvammen (artist), The Dogs (artist), Anita Halmøy Wisløff (bookingagent), Jonas Leborg (kurator & gallerist), Anders Nilsen (fotograf), Tom Lenartowicz (grafisk designer), Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway) og Norske Konsertarrangører (admin).

Årets plakat og Årets konsertbilde

For finalister i kategorien Årets Plakat og Årets konsertbilde se her.

Norske Konsertarrangører (NKA) ble etablert i 1982 og er konsertarrangørenes interesse- og kompetanseorganisasjon. NKAs visjon er; Gode konsertopplevelser til alle!

NKA arbeider for å gi medlemsorganisasjonene et tilbud som gjør dem i stand til å utvikle seg og være dyktige arrangører over tid, samt bidra til å øke profesjonaliteten i arrangørleddet.

NKA organiserer om lag 340 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.