Musikkhøgskolen kortlistet til internasjonal pris for fremragende utdanning

Pressemelding   •   aug 21, 2017 15:03 CEST

Musikkhøgskolens fasade. Foto: Jiri Havran (NMH)

Norges musikkhøgskole (NMH) er eneste skandinaviske kandidat til prisen Global Teaching Excellence Award som feirer institusjoner som er dedikert til fremragende læring og utdanning.

– Dette er virkelig gledelig. Musikkhøgskolen er én av få spesialiserte institusjoner på listen, og den eneste kunstfaginstitusjonen. Uavhengig av om vi vinner eller ikke, så er det en hedersbetegnelse å være blant finalistene, sier Peter Tornquist, rektor ved Musikkhøgskolen.

Dedikert til utdanningskvalitet

Prisen deles ut av Higher Education Academy (HEA). Organisasjonen har base i Storbritannia og har som formal å bedre studentreisen ved å forbedre læring i høyere utdanning. Ved å heve statusen og kvaliteten på undervisningen ønsker de å utvikle studenters læringsutbytte i positiv retning.

Pris for å bedre studiekvalitet

Prisen Global Teaching Excellence Award ble etablert for å feire institusjoner som er dedikert til fremragende læring og utdanning. Musikkhøgskolen blir vurdert på tre kriterier i kampen om prisen: fremragende lederskap i utdanning, fremragende undervisning og fremragende studentstøtte. De andre finalistinstitusjonene befinner seg i Storbritannia, Canada, Australia, Kina, Sveits, Nederland og Sør-Afrika.

Prisen deles ut 4. september i London.

Norges musikkhøgskole (NMH) utdanner instrumentalister, sangere, kirkemusikere, dirigenter, komponister, musikkteknologer, musikkpedagoger og musikkterapeuter. 750 studenter og om lag 350 ansatte arbeider i en stor sjangerbredde som særlig omfatter klassisk, samtidsmusikk, jazz og folkemusikk. Med 400 arrangementer i året er NMH en av landets største konsertarrangører.

Kommentarer (0)