Fredelig valgdebatt

Nyhet   •   aug 24, 2017 20:50 CEST

Ni ungdomspartier fra Rødt til FpU møttes til valgdebatt på Nobels Fredssenter torsdag kveld. (Foto: Nobels Fredssenter)

Fred og sikkerhetspolitikk var overskriften da ni ungdomspartier møttes til valgdebatt på Nobels Fredssenter torsdag kveld. Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom, AUF, Grønn Ungdom, Senterungdommen, KrF, Unge Venstre, Unge Høyre og FpU deltok i debatten. Ulv og vafler var bannlyste temaer, nå skulle blikkes hevet over de norske verdiene som vi har hørt så mye om de siste ukene. Tre av fire nordmenn vil gjerne høre om utenrikspolitikk i valgkampen, påpekte Norges Fredsråds Tuva Grimsgaard da hun ønsket velkommen til debatten, som ble arrangert i samarbeid mellom Norges Fredsråd og Nobels Fredssenter.  Kjersti Kanestrøm Lie fra Landsforbundet for norske ungdomsorganisasjoner var ordstyrer, og åpnet med Norges nei til FN-avtalen om å forby atomvåpen. FpU og Unge Høyre ble tilslutt stående alene om å forsvare Regjeringens syn, etter at AUF Munir Jaber gjorde det klart at Arbeiderpartiet kom til å gå inn for å signere avtalen hvis de kommer i regjering, "I dette spørsmålet har AUF klart å snu moderpartiet", sa Jaber.

Det ble fart i debatten da publikum fyrte av ja- og nei- spørsmål og ba politikerne stille seg under en grønn lampe hvis de mente "ja" og en rød lampe hvis de mente "nei".  Skal USA fortsatt være vår nærmeste allierte? Skal vi stille krav om sluttbrukererklæring ved våpensalg? Skal Norge melde seg ut av NATO? På dette spørsmålet ble Rød Ungdom og Sosialistisk Ungdom stående alene under den grønne lampa.

Debatten ble avsluttet med et valg. Ikke et rent partivalg, men en avstemning over hvilket av partiene som hadde vist at de hadde den beste politikken for en fredeligere verden.  I det valget gikk SU av med seieren, tett fulgt av Rød Ungdom og Grønn Ungdom.