60 meter kunst på 5 uker

Pressemelding   •   mai 04, 2016 11:00 CEST

Onsdag denne uken starter to kunstnere arbeidet med å male et helt nytt kunstverk på Fredsveggen utenfor Nobels Fredssenter. Om fem uker står en gigantisk hyllest til ytringsfriheten klar på Rådhusplassen.

Unknown Numbers er tittelen på det nye kunstverket som nå males rett på veggen utenfor Nobels Fredssenter. Den 60 meter lange og 4 meter høye byggeveggen skjuler byggeplassen til det nye Nasjonalmuseet. I fjor ble den, i samarbeid med Statsbygg, omgjort til en arena for samtidskunst. Fra juni 2015 til april 2016 prydet verket Mare Nostrum, som var en kommentar til flyktningkatastrofen i Middelhavet, veggen. Nå er Mare Nostrum tatt ned og et nytt verk i ferd med å bli oppført. Denne gangen med ytringsfrihet som tema.

Nobels Fredssenter har engasjert Kulturbyået Mesén som kurator for Fredsveggen og billedkunstnerne Shwan Dler Qaradaki og Johannes Høie står bak ideen og konseptet til årets kunstverk. De to har gjort store prosjekter sammen før, blant annet den store veggtegningen Absolutt Veto på Høstutstillingen i fjor. De improviserer mye underveis, sier Shwan Dler Qaradaki:

-Vi vet ikke helt hvordan verket kommer til å se ut når det er ferdig. Mens vi arbeider dukker det opp mange ideer og ting endrer seg hele tiden.

Det som er sikkert, er at verket skal portrettere mennesker som er fengslet eller utsatt for forfølgelse fordi de har brukt ytringsfriheten sin. En av dem som portretteres på veggen er Carl von Ossietzky, som mottok Nobels Fredspris i 1936 for sin rolle som varsler av Tysklands opprustning før 2. verdenskrig. 9. juni, samme dag som verket på Fredsveggen står ferdig, åpner Nobels Fredssenter en stor utstilling om Ossietzky inne på muséet. Den har fått navnet Den farlige prisen. Ytringsfrihet står altså i fokus for mye av aktiviteten på Nobels Fredssenter kommende sesong.

- Fra mange land får vi nå signaler om at ytringsfriheten får dårligere kår og pressefriheten innskrenkes. Ved å løfte frem noen av dem som risikerer livet for sin rett til å si det de mener, ønsker vi å minne alle som går forbi på Rådhusplassen om at ytringsfrihet er en rettighet vi må hegne om og ta vare på, sier Nobels Fredssenters direktør Liv Tørres.

Om kunstnerne:

Shwan Dler Qaradaki er billedkunstner bosatt i Oslo. Han er født i Irak og kom til Norge som flyktning fra Kurdistan for 16 år siden. Hans sterke sosiale og politiske engasjement er tydelig til stede i kunsten og han er kjent for å skape tegninger, installasjoner med utgangspunkt i egne opplevelser. Han er årets festspillkunstner under Festspillene i Nord-Norge i juni.

Johannes Høie er billedkunstner bosatt i Oslo, kjent for sine monumentale, brutale tegninger, der vold og ondskap ofte står i kontrakt til det estetisk vakre. Han tar opp temaer som berører mennesket og samfunnets sosiale strukturer.

Verket er støttet av Statsbygg, Bergensenstiftelsen, KORO og Fritt Ord

• et av Norges best besøkte museer med 248.266 besøkende i 2015