Årets fredsprisutstilling: Kroppen som slagmark

Pressemelding   •   des 03, 2018 08:55 CET

Årets fredsprisutstilling handler om seksuell vold som våpen i krig. (Foto: (c) Cristina de Middel / Magnus Photos for Nobels Fredssenter)

Nobels Fredssenter bruker fotokunst for å illustrere temaet for årets fredspris. -Den seksuelle volden er så brutal at den er umulig å skildre med dokumentarfoto, sier fotografen.

Årets fredsprisutstilling "Kroppen som slagmark" handler om de to fredsprisvinnerne Denis Mukwege og Nadia Murad. Den handler også om hvordan seksuell vold brukes og har blitt brukt som våpen i kriger over hele verden, og om hva som kan gjøres for å bekjempe slike lovbrudd.

Utstillingen som hvert år lages til ære for årets fredsprisvinner, åpnes alltid dagen etter Nobelseremonien i Rådhuset. 11. desember kommer Denis Mukwege og Nadia Murad til Nobels Fredssenter for å åpne utstillingen om seg selv. Da får de også se hvordan årets fredsprisfotograf Cristina de Middel bruker konseptuell fotokunst for å illustrere de grusomme forbrytelsene årets fredspris handler om. Små lekesoldater på en naken kropp. En papaya med en kniv stukket tvers gjennom kjernen.

- Jeg ønsket å illustrere den seksuelle volden mennesker over hele verden har blitt utsatt for, både før og nå. Volden er i mange tilfeller så brutal at den er nesten umulig å formidle gjennom dokumentarfoto. Jeg håper illustrasjonene i bildene hjelper publikum å ta inn over seg ofrenes opplevelser, sier fotograf Cristina de Middel.

Den spanske fotografen, som er nominert til medlemskap i Magnum Photo, har møtt begge fredsprisvinnerne i løpet av november 2018. Denis Mukwege er fotografert på sykehuset han driver i Kongo, sammen med noen av de tusenvis av kvinnene han har behandlet. Nadia Murad er fotografert i Paris, mellom møter med statsledere og taler for store forsamlinger.

Publikum som besøker årets fredsprisutstilling får også mulighet til å engasjere seg i kampen mot seksuell vold i krig. Inne i utstillingen kan publikum sende en oppfordring til Riksadvokaten om å sørge for at slike forbrytelser blir straffeforfulgt.

- Vi har et lovverk i Norge som forbyr seksuell vold. Norske myndigheter har dermed verktøy og muligheter til å bidra aktivt og konkret i kampen mot seksuell vold ved å stille folk til ansvar og straffeforfølge slike lovbrudd, sier Nobels Fredssenters direktør Liv Tørres. -Vi skylder ofrene dette, - og det vil sende viktige signaler som reduserer sjansene for nye lovbrudd.

Utstillingen Kroppen som slagmark er realisert i samarbeid med Norad og med støtte fra Oslo Kommune. Den åpnes offisielt med fredsprisvinnerne tilstede 11. desember kl. 16.45. NB! Kun for invitert presse.

Pressevisning søndag 9. desember kl. 14.30 – 16.30. Fotografen vil være tilstede og tilgjengelig for intervjuer.

Utstillingen åpner for publikum 12. desember kl. 12.00.

• er en uavhengig stiftelse og er lokalisert på Rådhusplassen i Oslo
  • direktør er Liv Tørres, styreleder er Olav Njølstad