Ang. arrangement på Nobels Fredssenter torsdag 17. august

Pressemelding   •   aug 18, 2017 13:31 CEST

Torsdag 17. august holdt Pakistans tidligere president Pervez Musharraf et foredrag i Nobels Fredssenters lokaler. I tillegg til å være museet for Nobels Fredspris er senteret også en arena for aktuelle samtaler og debatt. Noen ganger programmerer vi innholdet selv, andre ganger er det eksterne partnere som står for innholdet. Denne gangen var det organisasjonen Dialog for fred som var arrangør. Musharraf var altså ikke invitert til Norge av Nobels Fredssenter. Hans foredrag handlet om dagens sikkerhetspolitiske situasjon i Pakistan og regionen omkring, og omlag 150 tilhørere møtte opp for å høre ham.

Da det ble åpnet for spørsmål fra salen utartet diskusjonen mellom Musharrafs tilhengere og motstandere. Da noen av deltakerne forsøkte å hindre kritiske stemmer å komme til orde, valgte vi å avslutte arrangementet.

Her på Nobels Fredssenter etterstreber vi å ha et åpent hus og vi vil at ulike stemmer, også kritiske, skal komme til orde. Vi kan ikke akseptere at dette hindres, men vi kan heller ikke akseptere å måtte bruke makt for å få det til. Derfor så vi oss dessverre nødt til å avbryte spørsmåls- og kommentarrunden og avslutte arrangementet. Vi beklager at arrangementet endte slik.