Anna Roslings Dollar Street til Oslo

Pressemelding   •   apr 16, 2018 09:34 CEST

Anna Rosling Rönnlund. (Foto: Jann Lipka)

Arven etter Hans Rosling lever videre i Gapminder, som drives av hans sønn og svigerdatter. Mandag 23. april kl. 19:00 kommer Anna Rosling Rönnlund til Oslo og holder foredrag om prosjektet Dollar Street på Nobels Fredssenter.

Hvis verden var en gate, og innbyggerne som bodde i den var sortert etter størrelsen på inntekten – hvor ville du ha bodd?

Gapminders Anna Rosling Rönnlund har samlet 30.000 bilder av 264 hjem i 50 land og sortert dem i databasen Dollar Street. Et besøk i Dollar Street viser at inntektsnivå ofte sier mye mer om hvordan vi bor, enn hvilket land vi bor i. Kanskje befinner vår nærmeste nabo seg i Kina eller Nigeria?

Mandag 23. april kan du høre Anna Rosling Rönnlund fortelle om sitt spennende prosjekt og bli med henne på en tur nedover Dollar Street. Foredraget finner sted midt i utstillingen Generation Wealth som vises på Nobels Fredssenter akkurat nå. Den han handler om menneskene som bor i den aller rikeste enden av verdensgaten.

Gapminder ble stiftet av Hans Rosling, Ola Rosling og Anna Rosling Rönnlund i Stockholm i 2005, og kaller seg «et moderne internett-museum» som formidler kunnskap om utviklingsspørsmål.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Foredraget holdes på svensk.