Bente Erichsen utnevnt til St. Olavs Orden

Pressemelding   •   aug 17, 2017 14:58 CEST

Nobels Fredssenters tidligere direktør Bente Erichsen er utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. (Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter)

H.M. Kongen har utnevnt Bente Erichsen til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Erichsen var direktør for Nobels Fredssenter i elleve år, fra senteret åpnet i 2005 til hun gikk av i desember 2015. Erichsen har vært teatersjef ved Hedmark Teater og Riksteatret. Hun har tjue år bak seg norsk filmbransje som produsent og regissør, og tok i sin tid initiativet til Amanda-prisen. Bente Erichsen har i tillegg lang fartstid som styremedlem i en rekke norske kulturinstitusjoner.

I utnevnelsen fra H.M Kongen står det at Bente Erichsen mottar utmerkelsen for sin innsats for norsk kulturliv.

-Denne utmerkelsen er fantastisk hyggelig og veldig fortjent, sier styreleder ved Nobels Fredssenter, Olav Njølstad. - Bente Erichsen representerte Nobels Fredssenter på en fremragende måte og skal ha en stor del av æren for at Nobels Fredssenter i dag fremstår som en av Oslos viktigste og mest dynamiske kulturinstitusjoner. Hun la fundamentet for den spennende videreutviklingen av Fredssenteret som vi ser i dag, sier Njølstad.

Dekorasjonen overrekkes under en lukket mottakelse på Nobels Fredssenter tirsdag 29. august kl. 15.00.

Presse som ønsker å dekke begivenheten bes ta kontakt med:

Informasjonssjef Ingvill Bryn Rambøl, T. 924 52 944, e-post ibr@nobelpeacecenter.org