Dalai Lama begeistret for Be Democracy

Pressemelding   •   mai 09, 2014 13:16 CEST

Dalai Lama ble i dag den første som så den nye utstillingen Be Democracy, som åpner onsdag 14. mai kl. 17.00. Utstillingen utforsker hvordan sosiale medier endrer samfunnet og utfordrer makt, og publikum inviteres til å sette sitt preg på den nettopp ved å bruke sosiale medier.

- Det var tydelig at Dalai Lama var begeistret for utstillingen, sier direktør Bente Erichsen. - Han er en aktiv bruker av sosiale medier selv, og dette traff ham godt. Nå ser vi frem til at et aktivt publikum skal prege utstillingen videre.

Ingen bruker sosiale medier så mye som nordmenn. Åtte av ti under 29 år sjekker Facebook hver dag, fire av ti over 60 år har en Facebook-konto, og én av fem nordmenn er på Twitter. Vi er hekta på sosiale medier, på å snakke med og dele nyheter og synspunkter med familie og venner.

I Norge skygger mange unna nettdebatter i frykt for personangrep. Den pakistanske ungjenta Malala Yousafzai tok opp kampen mot Taliban på bloggen sin for retten til å gå på skole, og mistet nesten livet.

Hver tredje nordmann deltar i ulike politiske debatter på nettet. Både her hjemme og ute er sosiale medier kanaler for å mobilisere til støtte for politiske hjertesaker. Det utfordrer myndigheter verden over. Tyrkias statsminister Erdogan stengte både Twitter og YouTube i oppløpet til lokalvalget, fordi minibloggstedet «truer Tyrkias nasjonale sikkerhet». Under opprøret i Kiev i Ukraina ble sosiale medier brukt aktivt for å mobilisere demonstrantene. I fjor avslørte amerikanske Edward Snowden vår tids største overvåkingsskandale, der vanlige folks tele- og datatrafikk blir samlet og analysert av USAs sikkerhetsbyrå.

Onsdag 14. mai fra kl. 17.00 blir det storstilt åpning under ledelse av Leo Ajkic. Artist er Lars Vaular, og utstillingen Be Democracy åpnes av Stortingspresident Olemic Thommesen. Gratis adgang.

Be Democracy er produsert av Nobels Fredssenter i samarbeid med Expology. Institutt for Samfunnsforskning er faglig samarbeidspartner. Utstillingen er støttet av Institusjonen Fritt Ord og Kulturdepartementet.

Åpningsarrangementet er støttet av Telenor Group med bidrag fra Telenors Kulturprogram.

Utstillingsåpning 14. mai fra kl. 17.00. Åpent for alle.
Utstillingsperiode 15. mai – 23. november

---------------------------------------------------
• et av Norges best besøkte museer med 225.000 besøkende i 2013
• har et godt skoletilbud og tok imot 970 skolegrupper i 2013
• en uavhengig stiftelse og direktør er Bente Erichsen
• styret velges av Nobelkomiteen pg styreleder er Geir Lundestad.
• finansiert av offentlig støtte, egne inntekter, sponsorer og samarbeidspartnere (Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund)