Debatt om nettmobbing på Nobels Fredssenter: Hva skal til?

Pressemelding   •   sep 23, 2014 12:38 CEST

Torsdag 25. september kl. 18.00 inviterer Nobels Fredssenter i samarbeid med nettvettkampanjen Bruk hue til debatt om temaet nettmobbing og nettidentitet.

I panelet sitter den svenske journalisten og programlederen Robert Aschberg, mobbeombud i Buskerud Fylkeskommune Bodil Jenssen Houg, forsker ved Universitetet i Stavanger Tove Flack, Berit Svendsen fra Telenor og Annsofi Pettersen, artist og ambassadør for Bruk Hue.  Debatten ledes av Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim.

Debatten tar for seg hvilke mekanismer som forårsaker nettmobbing, hva det konstante jaget etter «likes» gjør med vår identitet, og hva som kan gjøres med mobbing på nett.

- I sommer ble det satt ny rekord i databruk i Norge. Stadig flere barn er på nett, de blir yngre og er oftere pålogget. Vi ser en trend ved at nettmobbingen ikke øker, samtidig som vi vet at 13 prosent, hele 65 000 barn og unge, blir mobbet på nett, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Debatten finner sted i Fredssenterets utstilling Be Democracy, som utforsker hvordan sosiale medier endrer samfunnet og utfordrer makt.

- Utstillingen Be Democracy er del av Nobels Fredssenters satsing på barn og unge, og vi er glade for at vår hovedsponsor Telenor er så engasjert og aktiv på dette viktige feltet.  Den digitale hverdagen krever mye både av barna og voksne. Med denne debatten ønsker vi å gjøre netthverdagen tryggere, sier Bente Erichsen, direktør på Nobels Fredssenter.

Debatten avslutter aksjonsdagen for Bruk Hue-kampanjen, som har inkludert omfattende aktiviteter både i Oslo og i distriktene. Telenor lanserte i 2008 mobbefilteret, og har de siste fem årene drevet kampanjen Bruk Hue med samarbeidspartnerne Røde Kors, Medietilsynet og Barnevakten.

Delta i debatten: #hvaskaltil

Pressekontakt Telenor: Catharina Kokkim, catharina.kokkim@canaldigital.no 98802335
Pressekontakt Nobels Fredssenter: Kirsti Svenning, ks@nobelpeacecenter.org 95191315

• et av Norges best besøkte museer med 225.000 besøkende i 2013