​Den tunisiske metode – ny utstilling på Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   des 04, 2015 11:27 CET

Fredsprisutstillingen 2015 – Den tunisiske metode handler om Kvartetten for nasjonal dialog. Den forteller historien om Tunisia etter den arabiske våren, om veien fra kaos og opprør til ny grunnlov og frie valg.

- I utstillingen har vi lagt vekt på Kvartettens betydelige rolle for utviklingen av demokratiet i Tunisia. Da landet sto på randen av borgerkrig klarte Kvartetten å skape dialog og legge til rette for en fredelig løsning på en konflikt i en meget turbulent region. Vårt håp er at både politikere og privatpersoner kan la seg inspirere av Den tunisiske metode, sier Bente Erichsen, direktør på Nobels Fredssenter.

Kvartetten som mottar Nobels fredspris for 2015 består av fire organisasjoner som sammen tok på seg en meklerrolle da konflikten i Tunisia blusset opp i 2013.

I kunngjøringen sa Nobelkomiteen at prisen er ment som «et håndslag til det tunisiske folk». Takket være et forarbeid som Kvartetten bidro sterkt til, kunne tunisierne i januar 2014 vedta en helt ny grunnlov som har blitt lovprist verden over.

Fotograf Moises Saman har på oppdrag fra Nobels Fredssenter tolket Grunnloven i en egen fotoserie. Nettavisen Tunisia Live har intervjuet de fire hovedaktørene i Kvartetten og laget en videodokumentar om deres arbeid. I et lite amfi inne i utstillingen blir publikum oppfordret til å teste ut sine egne evner til dialog.

Nobels Fredssenter har laget årets fredsprisutstilling i samarbeid med designer Christine Lohre, førsteamanuensis Ragnhild Johnsrud Zorgati, Maria Glenna, Tunisia Live og fotograf Moises Saman fra Magnum Photos. Årets fredsprisutstilling er den ellevte i rekken.

Utstillingen er støttet av Landsorganisasjonen i Norge (LO) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)/Norsk Industri.

Fredsprisvinneren åpner selv utstillingen 11. desember. Utstillingen åpner for publikum 12. desember kl. 12.00, og det er gratis adgang ut året.

______

Onsdag 9. desember kl 10-18 er det pressevisninger i Fredsprisutstillingen. Ta kontakt for evt. intervjuavtaler.

• et av Norges best besøkte museer med 227.000 besøkende i 2014
  • har et godt skoletilbud og tok imot 944 skolegrupper i 2014