-En trygg arena for kvinneaktivister fra Midt-Østen

Pressemelding   •   mar 04, 2019 08:22 CET

Oslo og Nobels Fredssenter er en trygg diskusjonsarena for kvinnerettighetsaktivister fra Midt-Østen. (Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter)

Kvelden før kvinnedagen samles noen av Midt-Østens fremste kvinnerettighetsforkjempere på Nobels Fredssenter. De deler sine personlige historier og møtes til debatt om hvordan kvinnelige stemmer kan bidra til endring i Midt-Østen. En av dem er den syriske journalisten og filmskaperen Zaina Erhaim som har rapportert fra Aleppo for flere internasjonale medier. Yasmin Al Nadheri er generalsekretær i Peace Track Initiative – en grasrotbevegelse for kvinner, ungdom og sivilsamfunn i Jemen. Azadeh Pourzand er en iransk menneskerettighetsaktivist og datter av den berømte kvinnerettighetsforkjemperen Mahrangiz Kar. Hun forteller sin historie for første gang på Nobels Fredssenter. De tre deltar også i en samtale ledet av Ingerid Salvesen fra podcasten DuVerden.

Arrangementet er et samarbeid mellom Oslo Women’s Rights Initiative, Civita og Nobels Fredssenter. Oslo Women’s Rights Initiative er et nettverk av aktivister og kvinnerettighetsforkjempere som har som mål å fremme likestilling i Midt-Østen gjennom samarbeid på tvers av landene. Initiativet ble startet i Oslo i mars i fjor, og har medlemmer fra Iran, Saudi Arabia, Syria, Jordan, Jemen, Libya, Tyrkia, Irak og Libanon.

-I Oslo har nettverket en trygg arena der vi kan diskutere åpent og samarbeide om prosjekter, uten å være redde for trusler og forfølgelse, sier grunnlegger Maryam Nayeb Yazdi.

I år møtes nettverket i Oslo for andre gang, og samles til en todagers workshop, som starter med arrangementet på Nobels Fredssenter torsdag 7. mars fra kl. 18:00 til 20:00. Pressen er velkommen til å dekke arrangementet, som er åpent og gratis for publikum.

Det er muligheter for intervjuer med Zaina Erhaim, Yasmin Al Nadheri og Azadeh Pourzand på Nobels Fredssenter torsdag 7. mars kl. 14.00 – 17.00. Maryam Nayeb Yazdi, Co-Founder i Oslo Women’s Rights Initiative, og Programme Director Asma Khalifa er også tilgjengelige for intervjuer. For avtale, ta kontakt med informasjonssjef Ingvill Bryn Rambøl, ibr@nobelpeacecenter.org / 924 52 944.

• er en uavhengig stiftelse og er lokalisert på Rådhusplassen i Oslo
  • direktør er Liv Tørres, styreleder er Olav Njølstad