Folkedialogmøte på Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   apr 06, 2018 08:01 CEST

Ekstremisme og hatefulle ytringer i sosiale medier har vært et hett tema den siste tiden. Men hva skjer hvis vi løfter debatten ut av kommentarfeltene og inn i et rom der meningsmotstandere kan møtes ansikt til ansikt? Er det mulig å forandre polarisert debatt til konstruktiv dialog? Det er nettopp det Nansen Fredssenter og Nobels Fredssenter forsøker å gjøre når de arrangerer folkedialogmøte under tittelen Kommentarfeltet Live tirsdag 10. april kl. 18.00.

Et folkedialogmøte er en arena for diskusjon der alle i salen inviteres til å delta. Det er ikke noe ekspertpanel og ingen scene. Alle deltakerne sitter i en ring og dialogen ledes av fasilitatorer som sørger for at alle slipper til med sine synspunkter.

-Vi ønsker å skape et rom for offentlig samtale der alle kan delta og bli hørt. Den offentlige debatten oppleves som et skremmende sted å være for mange, og slik kan ikke vi ha det i et demokrati. Vi må ikke komme dit at vi trenger digitale, skuddsikre vester for å delta i debatten, sier Alfredo Zamudio, leder for Nansen Fredssenter.

Nansen Fredssenter har arrangert folkedialogmøter i Lillehammer og på Skedsmo tidligere, men det er første gang konseptet prøves ut i Oslo. Det er også første gang Nobels Fredssenter er med som arrangør.

-I en tid der samfunnsdebatten blir stadig mer polarisert og fiendtlig ønsker vi å være en arena for konstruktiv dialog. Uten direkte samtaler kan vi neppe bidra til forståelse og til å løse vår tids største utfordringer, sier Liv Tørres, direktør ved Nobels Fredssenter

Kommentarfeltet Live er gratis og åpent for alle, men det er begrenset antall plasser. De første 60 som kommer til Nobels Fredssenter er sikret plass, og dørene stenger kl. 18.00. Mer informasjon om arrangementet på Facebook

Om Nansen Fredssenter: Nansen Fredssenter holder til på Lillehammer og er et internasjonalt samlingspunkt for dialogarbeid og konflikthåndtering. Senteret har bidratt til opprettelsen av flere Nansen dialog-sentre i land på Balkan og har i de siste årene arbeidet med dialog i Afghanistan, Irak, Kenya, Polen, Colombia og Ukraina.