Forbudte sanger

Pressemelding   •   nov 01, 2016 11:30 CET

Deeyah Khan, Moddi og Emel Mathlouthi på samme scene på Nobels Fredssenter onsdag kveld. (Foto: Eirik M. Sundt, Jørgen Nordby, Julien Bourgeois)

Ytringsfrihet er også retten til å skape og utøve musikk. Men hva skjer når musikken kommer i konflikt med makten? Når musikken blir farlig og til og med forbudt? Det er temaet for seminaret Forbudte Sanger, som arrangeres onsdag 2. november kl. 17:00-19:00. Seminaret finner sted på Nobels Fredssenter og er et samarbeid med Oslo World Music Festival.

I panelet som skal diskutere musikk og ytringsfrihet sitter artisten Moddi, som nylig ga ut albumet Unsongs, en samling sanger som har blitt forbudt, sensurert eller stilnet. Her sitter også Deeyah Khan, norsk-pakistansk filmprodusent og aktivist som blant annet har vunnet Emmyprisen for sine dokumentarfilmer. Emel Mathlouthi, den tunisiske artistene som ble kjent for sine protestsanger under den tunisiske revolusjonen, og som synger på åpningskonserten til Oslo World Music Festival tirsdag 1. november, kommer også. Det er altså et stjernespekket panel som deltar i debatten denne onsdags ettermiddagen, og Moddi vil også fremføre noen av sangene fra albumet Unsongs fra scenen. Pressen er velkommen til å dekke arrangementet.

For avtale om individuelle intervjuer, kontakt: Ingvill Bryn Rambøl ibr@nobelpeacecenter.org / 924 52 944.

Program:

• 17.00-17.10:  Emel Mathlouthi a capella (med gitar) // Introduksjon v/Liv Tørres
  • 17.10-18.10: Emel Mathlouthi, Moddi, Stephen Budd, Deeyah Kahn i samtale med Ole Reitov.
  • 18.10-18.15: Moddi spiller a capella (med gitar)
  • 18.15-18.45: Mashrou´Leila i samtale med Ole Reitov
  • 18.45-19.00: Alle er på scenen – Spørsmål fra publikum

Moderator er Ole Reitov, direktør for Freemuse.

Om deltakerne:

• Moddi: artist og aktivist som nylig utga albundet Unsongs, en samling av sanger som har blitt forbudt, sensurert eller stilnet.
  • Mashrou’ Leila: trolig det største indiepop-bandet i den arabiske verden akkurat nå.
  • Emel Mathlouthi: tunisisk artist og aktivist, kjent for sine protestsanger under den tunisiske revolusjonen.
  • Deeyah Khan: filmprodusent og aktivist som bla.a. har vunnet Emmyprisen for sine dokumentarfilmer.
  • Stephen Budd: musikkprodusent, manager og internasjonal musikkfestivalsjef.

For mer informasjon om arrangementene under Oslo World Music Festival, se her.

Pressekontakt i Oslo World Music Festival:  Anniken Gurijordet: anniken@osloworld.no / +47 924 92 350

• et av Norges best besøkte museer med 248.266 besøkende i 2015
  • har et godt skoletilbud og tok imot 783 skolegrupper i 2015