«Fortell verden om oss» - Ny utstilling på Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   sep 06, 2018 08:00 CEST

Colombia, 2001: Like etter at Rune Eraker tok dette bildet, strakte fangen ut en krøllete lapp gjennom gitteret, med påskriften «Fortell verden om oss». Foto: (c) Rune Eraker.

«Fortell verden om oss» er en fotoutstilling om frihetsberøvelse og menneskeverd med bilder av den kjente, norske dokumentarfotografen Rune Eraker.

I 2001 var fotograf Rune Eraker i Colombia for å dokumentere forholdene for politiske fanger. I et ubevoktet øyeblikk klarte en av de innsatte å stikke en lapp ut gjennom cellegitteret og gi den til fotografen. På lappen sto det: «Fortell verden om oss». Det er denne oppfordringen som nå har blitt til en utstilling på Nobels Fredssenter.

«Fortell verden om oss» handler om frihetsberøvelse og menneskeverd. Eraker har fotografert i noen av verdens mest beryktede fengsler. Han har møtt mennesker som er tvunget i eksil, som Edward Snowden og Dalai Lama, han har fulgt kvinner i Latin-Amerika som blir fengslet for drap etter aborter og dødfødsler, homofile som må leve i skjul i Russland og unge jenter i Nairobi som er utsatt for voldtekt og brutale overgrep. Felles for dem alle er at de er fratatt friheten sin og kjemper for å bevare et verdig liv.

- Oppfordringen jeg fikk fra fangen i Colombia har gnaget meg i mange år, sier Rune Eraker. - Jeg har følt et sterkt behov for å fortelle om de menneskene som råtner i fengsler rundt omkring, og som blir glemt av en hel verden.

Eraker har reist i 15 ulike land over flere år for å fotografere til utstillingen. De store svart-hvitt portrettene hans er ledsaget av tekster av journalisten Linda Hove Strand. I forbindelse med utstillingen får publikum også mulighet til å engasjere seg i arbeidet Amnesty gjør for menneskerettighetene verden over. I år er det 70 år siden FNs menneskerettighetserklæring ble signert, men fortsatt brytes disse rettighetene over hele verden, hver eneste dag. Direktør Liv Tørres ved Nobels Fredssenter mener det er viktig å synliggjøre mennesker som blir utsatt for brudd på menneskerettighetene.

-Disse menneskene har ofte bare ett eneste håp: At verden vet om dem, bryr seg og at historiene deres lever videre. Det gir dem en følelse av mening og av at de ikke har sluttet å eksistere.

Samtidig med utstillingen lanseres også fotoboken «Fortell verden om oss», med Erakers bilder og Strands tekster, på forlaget Press. Publikum og presse er velkomne til utstillingsåpning og boklansering på Nobels Fredssenter torsdag 13. september kl. 19.00. Utstillingen vises fra 14. september til 15. januar 2018.

For avtale om intervjuer og/eller forhåndsvisning, kontakt: Informasjonssjef Ingvill Bryn Rambøl, ibr@nobelpeacecenter / M 924 52 944.