Fredsprisutstillingen 2016: Hope over Fear

Pressemelding   •   des 06, 2016 10:08 CET

Foto: Mads Nissen / Politiken for Nobels Fredssenter

Årets fredsprisutstilling er et sterkt portrett av president Juan Manuel Santos og det colombianske folket. På oppdrag fra Nobels Fredssenter reiste den danske stjernefotografen Mads Nissen og journalist Dorrit Saietz rundt i Colombia i ukene etter kunngjøringen av fredsprisen. Med kamera og penn skildrer de et folk som er trette av krig og vold, som lengter etter fred og som allerede lever freden, og bygger den dag for dag.

-Årets fredsprisutstilling har en voldsom kraft i seg. Bildene til Mads Nissen uttrykker både en sterk vilje til fred og et stort mot til å gjøre det som skal til for at prosessen skal lykkes, sier direktør Liv Tørres.

Nobels Fredssenters team har truffet mineryddere som får hjelp av FARC-soldater med å plukke ut stedene der minene ligger plassert. De har truffet koka-plukkere som tjener tre ganger så mye på å plukke kokablader som de ville gjort på å plukke kaffe. Og de har besøkt FARC-leiren El Diamante, der omtrent 400 av FARCs 7-8000 medlemmer lever. De forbereder seg på overgangen til et liv som sivile, og venter på å bli overført til overgangsleirene hvor de skal levere fra seg våpnene sine. To år gamle Sara Manuela, som Mads Nissen har fotografert mens hun sover, representerer i seg et løfte om fred. For i en FARC-leir er det normalt ikke lov å ha barn. Men foreldrene hennes tok sjansen og satset på at fredsprosessen lykkes. Hvis ikke, må de overlate Sara Manuela til bestemoren.

-I løpet av knappe tre uker har jeg forsøkt å komme meg så dypt inn i Colombia som mulig. Fra regnskogen til fjellene. Fra presidentpalasset til slummen. Overalt møter jeg en befolkning som hungrer etter fred, fremgang og sosial rettferdighet. Det håpet varmer meg, sier Nissen.

I utstillingen møter vi også fredsprisvinneren, president Juan Manuel Santos, i de hektiske ukene før en ny fredsavtale ble godkjent i Colombia. I et videointervju i utstillingen sier han:

-Å drive krig er enkelt, men å skape fred er mye vanskeligere. Jeg kunne ikke ha tilgitt meg selv hvis jeg mot slutten av mitt liv tenkte at jeg hadde hatt muligheten til å skape fred for folket mitt, og at jeg ikke hadde brukt den.

Årets fredsprisutstilling er den tolvte i rekken siden åpningen av senteret i 2005. Utstillingen blir til i løpet av åtte hektiske uker fra kunngjøringen av Nobels fredspris i oktober til utstillingen blir åpnet av fredsprisvinneren selv 11. desember. Den åpnes for publikum 12. desember kl. 12.00 og er tilgjengelig til slutten av november 2017.

FAKTA OM FREDSPRISUTSTILLINGEN 2016:

• Hope over Fear er en fotoutstilling om president Juan Manuel Santos og det colombianske folket.
  • Utstillingen er laget av Nobels Fredssenter i samarbeid med fotograf Mads Nissen og journalist Dorrit Saietz. Design ved Christine Lohre.
  • Den består av 25 fotografier, de største er 200 x 150 cm store, videointervjuer og utstillingstekster samlet i en folder som er tilgjengelig på norsk, engelsk og spansk. Den vises i annen etasje i Nobels Fredssenter.
  • Utstillingen åpnes offisielt av fredsprisvinneren selv søndag 11. desember. Den åpner for publikum 12/12 kl. 12.00 og blir stående til november 2017.

For høyoppløselige bilder, intervjuer eller mer opplysninger om ustillingen, ta kontakt med Ingvill Bryn Rambøl på telefon 924 52 944 eller e-post ibr@nobelpeacecenter.org

• et av Norges best besøkte museer med 248.266 besøkende i 2015
  • har et godt skoletilbud og tok imot 783 skolegrupper i 2015