Fredsprisutstillingen er åpnet!

Pressemelding   •   des 11, 2013 18:25 CET

OPCWs generaldirektør Ahmet Üzümcü åpnet onsdag Fredsprisutstillingen på Nobels Fredssenter. I den niende Fredsprisutstillingen i rekken, får publikum for første gang oppleve hvordan inspektørene i OPCW overvåker, finner og ødelegger kjemiske våpen. Årets fotograf er den verdenskjente Paolo Pellegrin fra fotobyrået Magnum Photos.

- I går ble jeg spurt hvordan OPCW skal holde momentum oppe. I dag, når jeg ser denne utstillingen og innser at vi har partnere som Nobels Fredssenter, skjønner jeg at det skal bli enkelt, sa Ahmet Üzümcü.

Paolo Pellegrin har fulgt våpeninspektørene tett i ukene etter at det ble kjent at det var Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW) som ble tildelt Nobels fredspris for 2013. Sammen med den amerikanske krigskorrespondenten og forfatteren Scott Andersons korte tekster gir Pellegrins grafiske og sterke svart-hvite bilder et sjeldent innblikk i våpeninspektørenes hverdag.

– Veldig hyggelig med en begeistret generaldirektør. Reaksjonene fra gjestene på åpningen var overveldende, publikum kan glede seg! Pellegrins bilder lar oss komme tett på noen av verdens ukjente helter, en fotograf av hans kaliber gir årets fredsprisutstilling en enorm styrke, sier Bente Erichsen, direktør på Nobels Fredssenter.

Bildene i utstillingen Combating Chemical Weapons er tatt i Libya, Nederland og Belgia, og følger OPCWs arbeid med å fjerne kjemiske våpen fra i dag og fra første verdenskrig.

Svært få har tidligere fått innblikk i våpeninspektørenes hverdag. I utstillingen kan de besøkende se og kjenne det farefylte arbeidet på kroppen.

Nobels Fredssenter lager hvert år den offisielle Fredsprisutstillingen, med en produksjonstid på bare åtte uker fra annonsering i oktober til Nobeldagene i desember. Representanter fra OPCW åpner selv Combating Chemical Weapons 11. desember.

Feiringen av årets fredsprisvinner fortsetter med gratis adgang 12.-30. desember. Utstillingsperioden er fra 12. desember 2013 til 25. november 2014.

_____________________

Fakta om Paolo Pellegrin (født i 1964 i Italia)
Paolo Pellegrin har vært medlem av Magnum Photos siden 2005. Han er fast fotograf for Newsweek i USA og Zeit i Tyskland. Pellegrin har vunnet en rekke priser, inkludert ti World Press Photo, Leica Medal of Excellence, Olivier Rebbot Award, Hansel-Meith Prisen, og Robert Capa Gold Medal Award. I 2006 ble han han tildelt W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography. Han har gitt ut en rekke fotobøker. Pellegrin bor i New York og London.

Fakta om Scott Anderson (født i 1959 i USA)
Scott Anderson er amerikansk journalist, forfatter og krigskorrespondent. Hans siste bok er Lawrence in Arabia: War, Deceit, Imperial Folly and the Making of the Modern Middle East (2013). Han har også skrevet The Man Who Tried to Save the World (1999), og romanene Moonlight Hotel (2006) og Triage (1998). Han er fast skribent hos New York Times Magazine, og har skrevet for GQ, Vanity Fair og Esquire og andre publikasjoner.

Pellegrin og Anderson har samarbeidet på drøyt tjue journalistiske prosjekter verden over de siste to tiårene. Blant konflikter de har dekket er Darfur, Libanon og Israel/Palestina. De har også laget boka DoubleBlind: The Lebanon Conflict (2006) sammen.

Fakta om OPCW
he Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) ble etablert i 1997 for å implementere Kjemivåpenkonvensjonen (CWC).

Kjemivåpenkonvensjonen (CWC) forbyr utvikling, produksjon, anskaffelse, lagring, oppbevaring, transport og bruk av kjemiske våpen.

OPCWs hovedformål er
- å sørge for trygg ødeleggelse av alle eksisterende kjemiske våpen
- å sikre at kjemisk industri ikke utvikler nye kjemiske våpen
- å sikre hjelp og beskyttelse til nasjonalstater mot kjemiske trusler og risikoer
- å fremme fredelig bruk av kjemi

I OPCWs sekretariat er det 500 ansatte, derav 125 inspektører. 190 nasjonalstater er med i organisasjonen, som dermed representerer 98 prosent av verdens befolkning og landområder. Det siste medlemslandet er Syria, som ble med 14. oktober 2013. Israel og Myanmar har signert, men har ennå ikke ratifisert Kjemivåpenkonvensjonen. Angola, Egypt, Nord-Korea og Sør-Sudan har verken signert eller ratifisert Kjemivåpenkonvensjonen. De offisielle språkene i OPCW er arabisk, kinesisk, engelsk, fransk, russisk og spansk. OPCW er en uavhengig organisasjon med arbeidsforhold til FN. Hovedkvarteret ligger i den Haag i Nederland.

Nobels Fredssenter er et museum som presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.