Fredsprisutstillingen reiser hjem til Colombia

Pressemelding   •   sep 21, 2017 08:45 CEST

To år gamle Sara Manuela er født i en FARC-leir og representerer håpet om en fredeligere framtid i Colombia. (Foto: Mads Nissen / Politiken for Nobels Fredssenter)

Fredsprisutstillingen om President Juan Manuel Santos og det colombianske folket åpner på Nasjonalmuseet i Bogotá 28. september.

-Da Nobelkomiteen kunngjorde fredsprisen for 2016, la de vekt på at prisen også var en hyllest til det colombianske folk. Derfor er det spesielt hyggelig å kunne gjøre Fredsprisutstillingen 2016 tilgjengelig for det folket som ble prisen til del, sier Nobels Fredssenters direktør Liv Tørres.

Utstillingen i Colombia er den samme som vises i museet i Oslo. Den består av store fotografier den danske stjernefotografen Mads Nissen tok i Colombia høsten 2016. På oppdrag fra Nobels Fredssenter reiste han rundt i det krigsherjede landet og laget et unikt portrett av en president og et folk på vei fra krig til fred. I tillegg har President Juan Manuel Santos lånt ut Nobelmedaljen og diplomet han mottok i Oslo Rådhus, som nå blir tilgjengelig for folk flest for første gang. Presidenten vil selv være tilstede ved åpningen, slik han var i Oslo i desember i fjor.

-Både fredsprisen og denne utstillingen er en hyllest til det colombianske folket og til ofrene for den 53 år lange konflikten. Jeg vil takke Nobels Fredssenter og Nasjonalmuseet i Colombia for å bringe utstillingen hit, sier President Juan Manuel Santos. -Nå som vi har klart å få slutt på konflikten, må vi alle jobbe sammen for fred og forsoning.

Fredsprisutstillingen har vært en årlig tradisjon ved Nobels Fredssenter siden åpningen i 2005. Arbeidet med utstillingen starter så snart en ny fredsprisvinner er kunngjort i oktober, og utstillingen åpner alltid 11. desember – dagen etter Nobelseremonien i Oslo Rådhus.

Det er ikke første gang Nobels Fredssenter viser Fredprisutstillingen i landet der prisvinneren hører hjemme. I 2013 ble utstillingen om EU - Europa fra krig til fred – vist i Brussel. Utstillingen om Atomenergibyrået (IAEA) og Mohamad El Baradei er vist i Wien, der IAEA har hovedkvarter, og Fredsprisutstillingen 2006 om Muhammad Yunus og Grameen Bank er vist i Bangladesh.

Utstillingen Hope over Fear på Nasjonalmuseet i Bogotá er støttet av Utenriksdepartementet, og åpner 28. september, bare en drøy uke før en ny fredsprisvinner kunngjøres i Oslo.

-Jeg er glad for at det colombianske folket kan oppleve denne flotte utstillingen fra Nobels Fredssenter, sier Norges ambassadør til Colombia, Johan Vibe. -Hope over Fear er ikke bare en hyllest til president Santos og hans modige arbeid for fred, men også til alle ofrene og deres familier. Det er de som har lidd mest i denne lange og vonde konflikten som har vart i mer enn femti år.

Hope over Fear åpner offisielt på Nasjonalmuseet i Bogotá torsdag 28. september kl. 18.30 lokal tid. Utstillingen er tilgjengelig for publikum fra fredag 29. september.

Kontaktperson ved Nobels Fredssenter: Informasjonssjef Ingvill Bryn Rambøl, T. +47 924 52 944 / ibr@nobelpeacecenter.org