Kaci Kullmann Five vil bli dypt savnet

Pressemelding   •   feb 20, 2017 11:24 CET

Kaci Kullmann Five holdt foredrag på Nobels Fredssenter 8. oktober 2016, dagen etter kunngjøringen av Nobels fredspris. (Foto: Johannes Granseth)

Det er med stor sorg vi i dag har mottatt budskapet om at Kaci Kullmann Five har gått bort. Hun var en politisk pioner, et viktig forbilde for mange kvinner og en viktig figur i norsk samfunnsliv gjennom mange tiår. Hun var også en svært viktig person for Nobels Fredssenter. Som medlem av vårt styre har hun vært en sterk støttespiller i å gjøre Nobels Fredspris og fredsprisvinnernes arbeid relevant og aktuelt. Som leder for Nobelkomitéen har hun vært tilstede på Fredssenteret på viktige dager i Nobelåret. Hun har møtt barna i Nobels fredsklubb med et nysgjerrig sinn, interessert tålmodighet og et strålende smil. Hun har forklart folk om bakgrunnen for Nobelkomiteens valg av prisvinner på en folkelig og åpen måte.

Kaci Kullmann Five har vært medlem av Nobelkomiteen siden 2003 og ble valgt til ny leder i 2015. Hun kunngjorde Nobels fredspris til Juan Manuel Santos i oktober 2016, men måtte melde avbud til selve utdelingen i desember på grunn av sykdom. Hun døde søndag.

-Kaci vil bli dypt savnet i styret og av alle som jobber hos oss, sier direktør Liv Tørres. – Som ny i jobben for et år siden fikk jeg raskt god kontakt med henne. Hun var imponerende, humørfylt og kunnskapsrik, en varm person, god støtte og fantastisk forbilde, sier Tørres.

Våre tanker går til de nærmeste pårørende som har mistet en kjær kone, mor og bestemor.

• et av Norges best besøkte museer med 248.266 besøkende i 2015
  • har et godt skoletilbud og tok imot 783 skolegrupper i 2015