Lauren Greenfields Generation Wealth til Norge: En fotoutstilling om jaget etter status, skjønnhet og penger

Pressemelding   •   jan 16, 2018 09:15 CET

Ilona og datteren Michelle (4) i Moskva. (c)Lauren Greenfield, 2012.

13. februar åpner utstillingen Generation Wealth av den prisbelønnede filmskaperen og fotografen Lauren Greenfield på Nobels Fredssenter. Greenfield skildrer menneskenes altoppslukende jakt på status, skjønnhet og penger.

- Vi er veldig fornøyd med å være det første museet i Europa som presenterer Generation Wealth. Utstillingen har fått stor oppmerksomhet i USA, og vi håper den også vil vekke debatt her hjemme, sier direktør Liv Tørres ved Nobels Fredssenter.

Laureen Greenfield er kjent som verdens fremste formidler av ungdomskultur, kroppspress og velstand. Hun vokste selv opp i Los Angeles, og allerede tidlig på 1990-tallet begynte hun å fotografere sitt eget nærmiljø, der Hollywood-ungdom på private skoler fikk sin sosiale verdi definert av overdådige fester, dyre biler og designervesker. Etterhvert oppdaget hun hvordan ønsket om penger, kjendisstatus, skjønnhet og seksuell kapital har blitt en altoppslukende besettelse for folk i alle aldre, sosiale lag og på tvers av landegrenser.

- Det jeg har lært er at jakten på velstand er uendelig. Den er som en hvilken som helst avhengighet, sier Greenfield om prosjektet.

Utstillingen Generation Wealth er resultat av over 25 års arbeid og en unik fremstilling av hvordan jakten på materielle goder og seksuell kapital har utviklet seg over tid, og over store deler av verden. Fotoutstillingen ble for første gang vist på det prestisjetunge Annenberg Space for Photography i Los Angeles, og har nylig vært vist på International Center of Photography i New York. Nobels Fredssenter blir utstillingens første visningssted i Europa.

-Her på Nobels Fredssenter har vi tidligere vist flere utstillinger om fattigdom. Denne gangen viser vi den økonomiske ulikhetens andre ansikt, sier direktør Liv Tørres. -Rikdom og overdrevet forbruk er også en viktig del av diskusjonen om økende forskjeller og ressursfordeling i samfunnet.

- Nobels Fredssenter er et fyrtårn for fred, sosial endring og humanitære verdier over hele verden, og jeg er beæret over å kunne vise frem dette prosjektet nettopp her, sier Lauren Greenfield.

Om utstillingen:

Utstillingen Generation Wealth består av mer enn 150 fotografier fra USA, Brasil, Canada, Dubai, Filippinene, Frankrike, Hong Kong, Irland, Island, Kina, Mexico og Russland, i tillegg til en rekke intervjuer og kortfilmer. Utstillingen er produsert for, og ble første gang vist på, Annenberg Space for Photography. Sammen med utstillingen har Greenfield laget en dokumentarfilm om prosjektet. Generation Wealth er åpningsfilm på Sundance filmfestival i USA 18. januar 2018. Utstillingen ledsages også av boken Generation Wealth, som ble utgitt på Phaidon forlag våren 2017 og som har fått svært gode anmeldelser og blant annet er kåret til Photography Book of the Year av Creative Review og London Times

Generation Wealth vises på Nobels Fredssenter fra 13. februar til 20. august 2018.

Om fotografen:

"One of the most acclaimed chroniclers of youth culture and the affluent." – TIME

Lauren Greenfield er en prisbelønnet filmskaper og fotograf, og anses for å være en av de fremste formidlerne av temaer knyttet til forbruk, ungdomskultur og kjønn. Greenfield har sin utdannelse fra Harvard, og startet fotokarrieren hos National Geographic. Siden den gang har bildene hennes blitt vist jevnlig i New York Times Magazine, Time og GQ. Hennes fotografier er vist og kjøpt av museer over hele verden. Dokumentarfilmen Queen of Versailles vant prisen for beste regi på Sundance-festivalen i 2012. Videoen #LikeAGirl, som ble laget til en reklamekampanje for Always, er sett av 214 millioner over hele verden og har mottatt over 100 priser.