Lysmarkering til minne om Nelson Mandela

Pressemelding   •   des 12, 2013 15:27 CET

Søndag 15. desember blir Nelson Rolihlahla Mandela begravet i sin hjemby Qunu i Sør-Afrika. Kl. 16.00 samme dag er det lysmarkering og appeller foran Nobels Fredssenter i Oslo. Statsminister Erna Solberg er blant appellantene.

Markeringen arrangeres for å hedre apartheidmotstanderen, den politiske fangen, presidenten og Nobelprisvinneren. Mandelas utrettelige kamp for demokrati, likeverd, rettferdighet, fred og forsoning, og mot rasisme, undertrykkelse og fattigdom, gjør ham til en kjempe i verdenshistorien.

Deltakerorganisasjonene er:
Nobels Fredssenter, Antirasistisk Senter, Kirkens Nødhjelp, Amnesty International, Mellomkirkelig råd, Norsk Folkehjelp, Fellesrådet for Afrika, Landsorganisasjonen (LO), Regnskogsfondet, Ungdom mot rasisme, Sosialistisk Venstreparti (SV), Global Dignity, Den norske Helsingforskomité, Sosialistisk Ungdom (SU), KFUK-KFUM Global, Norges Sosiale Forum (NSF), Rød Ungdom, Kirkens Bymisjon, Kristelig Folkeparti (KrF), Venstre, Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA), Changemaker, Rødt, Miljøpartiet de Grønne, Unge Venstre, Senterpartiet og Kristelig Folkepartis Ungdom (KrFU).

Program:
Velkomst ved Bente Erichsen, direktør, Nobels Fredssenter
Appell ved statsminister Erna Solberg
Appell ved Sør-Afrikas ambassadør Queen Anne Zondo
Appell ved Knut Vollebæk, ambassadør og tidligere utenriksminister
Appell ved Anne-Marie Helland, generalsekretær, Kirkens Nødhjelp
Appell ved Gunnar Stålsett, medlem i Nobelkomiteen
Kunstneriske innslag ved Sarah Camille Ramin Osmundsen og Amina Sewali.

- Dette er først og fremst en anledning til å reflektere over hvordan vi alle kan bidra til å videreføre Mandelas arv i kampen mot rasisme og for likeverd, sier leder i Antirasistisk Senter Rune Berglund Steen.

- Vi skal samles i dyp respekt for Nelson Mandela og minnes han livsverk. Samtidig skal vi gledes over alt han oppnådde, og bruke det som en inspirasjon videre, sier Bente Erichsen, direktør på Nobels Fredssenter.

På markeringen oppfordres alle frammøtte til å tenne et lys til minne om et stort medmenneske, og samtidig reflektere over hvordan vi sammen kan bidra til å holde hans arv levende.

Tid og sted: Søndag 15. desember kl. 16.00 foran Nobels Fredssenter på Rådhusplassen i Oslo.

Nobels Fredssenter er et museum som presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.