Mads Nissen er årets fredsprisfotograf

Pressemelding   •   okt 14, 2016 08:27 CEST

Mads Nissen (f. 1979)

Den danske fotografen Mads Nissen skal sammen med Nobels Fredssenter lage Fredsprisutstillingen 2016 om Juan Manuel Santos og Colombia. Fredsprisvinneren åpner selv utstillingen i Oslo 11. desember.

Fredag 7. oktober ble det klart at vinneren av Nobels fredspris for 2016 er den colombianske presidenten Juan Manuel Santos. Straks etter kunngjøringen av prisen startet staben på Nobels Fredssenter arbeidet med Fredsprisutstillingen 2016, som skal åpnes av prisvinneren selv 11. desember. Den prisbelønte danske fotografen Mads Nissen skal ta bildene til årets utstilling. I løpet av de nærmeste ukene kommer Nissen til å reise til Colombia for å fotografere presidenten og folket i landet som har vært preget av borgerkrig i et halvt århundre. For Mads Nissen er oppgaven også personlig:

-Sør-Amerika har hatt en spesiell plass i mitt hjerte helt siden jeg som tenåring bodde i Venezuela. Jeg ble forført av kulturen, men også dypt berørt av den sosiale ulikheten og volden som mine venner der ikke kunne unnslippe, forteller Nissen.

-Det var også her jeg innså fotografiets enorme kraft til å dokumentere viktige historier, men også til å skape nærhet og empati. Og det blir min store oppgave her. For noen kan Colombia og freden virke langt borte. Min oppgave blir å bringe det helt nært. Forbi øyet og inn i hjertene på folk.

Mads Nissen (født 1979) er bosatt i Danmark der han jobber som fotograf for avisen Politiken. Han er en svært erfaren fotograf av internasjonalt format og har mottatt over femti priser for sitt arbeid. I 2015 vant han World press Photos prestisjetunge kåring av årets beste pressebilde med et foto av et homofilt par i Russland.

Han har arbeidet med fotoprosjekter i Colombia tidligere, blant annet har han laget serien No Shelter from Fear om landets fem millioner internt fordrevne. http://www.madsnissen.com/no-shelter-from-fear-idp-in-colombia/

-Vi er veldig stolte og glade for at Mads Nissen har takket ja til å arbeide med årets fredsprisutstilling. Som fotograf har han vist en unik evne til å komme tett på mennesker. Hans sterke, visuelle profil, kombinert med hans kjennskap til Colombia, kommer til å gi årets utstilling en helt spesiell sprengkraft, tror direktør for Nobels Fredssenter, Liv Tørres.

Mads Nissen er tilgjengelig for intervjuer med norsk presse på Nobels Fredssenter mandag 17. oktober fra kl. 13:00-14:00. For avtale, kontakt informasjonssjef Ingvill Bryn Rambøl på telefon 924 52 944 eller epost: ibr@nobelpeacecenter.org.

For mer informasjon om Mads Nissen, se vedlagt biografi eller hans hjemmeside. http://www.madsnissen.com/

Fakta om fredsprisutstillingen:

Fredsprisutstillingen 2016 er den 12. i rekken siden Nobels Fredssenter åpnet dørene i 2005. Etter tradisjonen åpnes utstillingen av fredsprisvinneren selv 11. desember, dagen etter at Nobels fredspris er delt ut i Oslo Rådhus. Mange internasjonalt kjente fotografer har tidligere laget fredsprisutstillinger for Nobels Fredssenter, blant dem er Lynsey Addario (2014), Paolo Pellegrin (2013) og Anton Corbijn (2007).

• et av Norges best besøkte museer med 248.266 besøkende i 2015
  • har et godt skoletilbud og tok imot 783 skolegrupper i 2015