Minnevegg for Nelson Mandela

Pressemelding   •   des 06, 2013 09:40 CET

Sammen med en hel verden sørger vi på Nobels Fredssenter over tapet av Nelson Mandela. Vi setter opp en minnevegg og en minneprotokoll for publikum som ønsker et sted for å minnes den sørafrikanske frihetsforkjemperen.

- Nelson Mandela var en kjempe i verdenshistorien og den største i fredsprisens historie. Hans utrettelige kamp mot apartheid, for demokrati, likeverd og rettferdighet har gitt ringvirkninger verden over. Han var en stor leder og en inspirasjonskilde for alle som arbeider for fred og forsoning, sier Bente Erichsen, direktør på Nobels Fredssenter.

Minneveggen vil være tilgjengelig for publikum i Nobels Fredssenters åpningstid, hver dag fra 10.00 til 18.0 fra og med i ettermiddag, 6. desember.

Minneprotokollen er tilgjengelig her.

Nobels Fredssenter er et museum som presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.