Nobels Fredssenter og artisten MYRA deltar på julegrantenning i London

Pressemelding   •   nov 29, 2018 09:00 CET

Rapperen MYRA fra Bergen skal synge når den norske julegrana tennes på Trafalgar Square i London 6. desember. (Foto: Guro Sommer Værland)

Nobels Fredssenters populære musikk-konsept «Låta som forandret verden» er med til London når den norske julegrana skal tennes 6. desember kl. 18.00. Artisten MYRA skal rappe på norsk på Trafalgar Square.

Musikk og budskapet om fred hører julen til. Når den norske julegrana tennes på Trafalgar Square i London 6. desember, er Nobels Fredssenter og rap-artisten MYRA med på programmet.

- Den norske julegrana i London er et viktig symbol på forbrødring mellom nasjoner, som Alfred Nobel skrev om i sitt testamente. At julegrana tennes bare noen dager før Nobels fredspris deles ut i Oslo, gir en fantastisk anledning til å vise frem hvordan kultur og musikk kan bidra til en fredeligere verden, sier Nobels Fredssenters direktør Liv Tørres.

Julegrana som skal til Trafalgar Square i år er felt like ved Ullevålseter i Nordmarka, og er en gave fra Oslo kommune til London. Hvert år siden 1947 har Norge gitt et juletre til Storbritannia som takk for hjelpen under annen verdenskrig.

På Trafalgar Square vil MYRA fremføre sin egen sang “Føler meg selv”. Dagen etter julegrantenningen, fredag 7. desember kl. 18.30, inviterer Nobels Fredssenter og Øyafestivalen, i samarbeid med Oslo kommune og Den norske ambassaden i London, til en helt spesiell musikk-kveld i lokalene til Free Word.  «Songs that changed the world» blir en engelskspråklig versjon av «Låta som forandret verden», som allerede har blitt arrangert tre ganger i Oslo, med tre ulike artister.

-Jeg er glad for at Oslo i år har etablert et samarbeid med Nobel Fredssenter der vi ønsker å vise at musikk og dialog kan bidra til å engasjere og gjøre en forskjell.Jeg ser frem til å ta med «Låta som forandret verden» til London, sier Oslos ordfører Marianne Borgen.

Temaet for arrangementet i London er ytringsfrihet, og MYRA velger selv hvilken låt hun ønsker å plukke frem fra musikkhistorien. Låta blir utgangspunkt for en samtale mellom MYRA, musikkjournalist Asbjørn Slettemark og Nobels Fredssenters formidlingssjef Toril Rokseth. MYRA spiller også noen av sine egne låter. Arrangementet er gratis.

«Låta som forandret verden» blir også arrangert på Nobels Fredssenter, i norsk versjon, onsdag 5. desember kl. 19.00. Programmet er det samme som i London, men på norsk. Arrangementet foregår inne i utstillingen «Fortell verden om oss», og temaet ytringsfrihet er hentet fra utstillingen. Pressen er velkommen til å delta på dette arrangementet.