Nobels Fredssenter og FIFA har inngått samarbeidsavtale om Handshake for Peace

Pressemelding   •   des 11, 2013 12:26 CET

Nobels Fredssenter og FIFA har inngått samarbeidsavtale om Handshake for Peace. FIFA innfører håndtrykket i alle kampene i VM i Brasil 2014.

- Gjennom fotballen møtes millioner av mennesker på tvers av land, kulturer og språk. Det er en sentral arena for å fremme respekt mellom mennesker. Avtalen med FIFA gir oss helt nye muligheter til å nå ut med fredsbudskapet, og den gjør det mulig å styrke arbeidet vårt for barn og unge, sier Bente Erichsen, direktør ved Nobels Fredssenter.

- På dagen 20 år etter at Nelson Mandela mottok Nobels Fredspris, og mens fotballstadion Soccer City i Johannesburg er fylt til randen i hans minnestund, lanserer FIFA Handshake for Peace som nå introduseres etter norsk modell i alle FIFA-konkurranser. Mandela var inspirasjonen til Handshake for Peace og jeg syns det er flott at et norsk sør afrikansk initiativ samler fotball og fred gjennom et symbol som dette, sier Kjetil Siem i Norges Forballforbund.

Handshake for Peace ble utviklet for to år siden av Norges Fotballforbund og Nobels Fredssenter i felleskap. FIFA fattet raskt interesse for konseptet. I tillegg til i VM i Brasil neste år, implementerer FIFA Handshake for Peace i VM i fotball for klubblag i Marokko nå i desember, samt i andre FIFA-turneringer i 2014.
Om Handshake for Peace
·  er en del av fotballens Fair Play-program
·  gjennomføres mellom kapteinene, og mellom kapteinene og dommeren, etter kampene
·  løfter frem verdiene respekt, vennskap og fair play
·  er utviklet av Norges Fotballforbund og Nobels Fredssenter i fellesskap
·  ble implementert i norsk toppfotball fra seriestart 2012
·  ble i 2012 tatt i bruk av Norway Cup og norsk elitefotball
·  tas i bruk av FIFA under VM i Brasil 2114

For spørsmål og detaljer omkring avtalen, ta kontakt med Linda Netland, informasjonssjef på Nobels Fredssenter. Telefon: 90502160, e-post ln@nobelpeacecenter.org

Nobels Fredssenter er et museum som presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.