Norsk arbeidsliv støtter Fredsprisutstillingen med en million kroner

Pressemelding   •   des 07, 2015 08:49 CET

-Vi er avhengig av støtte fra eksterne samarbeidspartnere når vi lager våre utstillinger. I år var det naturlig å henvende seg til partene i arbeidslivet og aldri har det gått så lett og rask å få ja, sier direktør Bente Erichsen ved Nobels Fredssenter.

LO støtter årets fredsprisutstilling med 500.000 kroner. Det samme gjør NHO/Norsk Industri.

-Årets fredspris er en anerkjennelse av hvor viktig arbeidslivets parter er i demokratibygging og konfliktløsning, sier LO-leder Gerd Kristiansen.

LO har i mange år samarbeidet tett med UGTT, den ene av organisasjonene som utgjør Kvartetten for nasjonal dialog, mottakeren av Nobels Fredspris for 2015. Både LO og NHO mener det norske trepartsamarbeidet har vært en inspirasjon for Kvartettens arbeid. Det viser at partene i arbeidslivet ikke bare er en arena for å løse arbeidslivskonflikter, men også for samarbeid om samfunnets utvikling.

- Fredsprisen er i så måte en påminnelse om hvor betydningsfullt et godt samarbeidsklima mellom partene i arbeidslivet er, og veldig inspirerende for oss i NHO, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.

-I Tunisia har arbeidslivets parter tatt sitt samfunnsansvar over i en ny dimensjon, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri. - Det sivile samfunn er imidlertid fortsatt truet i Tunisia. Ikke minst derfor er den internasjonale støtten viktig. Derfor ville vi, sammen med LO og NHO, markere vår støtte til årets fredsprisvinnere.

Om utstillingen:

Fredsprisutstillingen 2015 heter Den tunisiske metode og handler om Kvartetten for nasjonal dialog. Den forteller historien om Tunisia etter den arabiske våren, om veien fra kaos og opprør til ny grunnlov og frie valg.

Nobels Fredssenter lager utstillingen i samarbeid med designer Christine Lohre, førsteamanuensis Ragnhild Johnsrud Zorgati, Maria Glenna, Tunisia Live og fotograf Moises Saman fra Magnum Photos.

Utstillingen er støttet av Landsorganisasjonen i Norge (500.000) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)/Norsk Industri (til sammen 500.000).

Fredsprisvinneren åpner selv utstillingen 11. desember 2015. Utstillingen åpner for publikum 12. desember kl. 12.00, og det er gratis adgang ut året.

• et av Norges best besøkte museer med 227.000 besøkende i 2014
  • har et godt skoletilbud og tok imot 944 skolegrupper i 2014