Ny utstilling om grenser i Europa

Pressemelding   •   sep 12, 2017 09:55 CEST

Den danske fotografen Marie Hald har portrettert jenter med spiseforstyrrelser i et bofellesskap i Polen. (Foto: Marie Hald)

Shifting Boundaries er en fotoutstilling om et Europa i endring. Tolv europeiske fotografer er valgt ut til å jobbe med det samme temaet – skiftende grenser.

De tolv tolker temaet svært forskjellig: Her får vi se bilder av konflikter som pågår langs europeiske grenser i dag, med portretter av soldater i Ukraina, bilder av grensen som går gjennom Europas siste, delte hovedstad på Kypros og piggtrådgjerder som skal holde flyktninger ute av Ungarn. Grensene mellom teknologi og virkelighet blir utforsket, og hos danske Marie Hald er det psykologiske og kroppslige grenser hos jenter med spiseforstyrrelser som er tema.

-Utstillingen er en tankevekker om hvordan Europa er i ferd med å endres, sier direktør Liv Tørres. -I mange år har vi tatt det europeiske fellesskapet som en selvfølge, men nå ser vi at grenser bygges opp igjen og at økende forskjeller og ekstremisme fører til nye, usynlige murer mellom folk.

EPEA(European Photo Exhibition Award) er et europeisk fotoprosjekt, som er ledet og finansiert av den norske stiftelsen Fritt Ord i samarbeid med den italienske Fondatione Banca del Monte di Lucca, den portugisiske Fondation Calouste Gulbenkian og tyske Körber-Stiftung. -Prosjektet er i seg selg et interessant og bokstavelig talt grensesprengende samarbeid mellom stiftelser i Europa, sier direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord.

Shifting Boundaries er den tredje i serien EPEA. Sist gang utstillingen ble arrangert, ble den sett av 175 000 mennesker i fire byer. Oslo er siste stopp for årets EPEA-utstilling, som har vært vist i Paris, Lucca og Hamburg tidligere.

De tolv fotografene som er med i EPEA03 er Arianna Arcara (Italia), Pierfrancesco Celada (Italia), Marthe Aune Eriksen (Norge), Jakob Ganslmeier (Tyskland), Margarida Gouveia (Portugal), Marie Hald (Danmark), Dominic Hawgood (Storbritannia), Robin Hinsch (Tyskland), Ildikó Péter (Ungarn), Eivind H. Natvig (Norge), Marie Sommer (Frankrike) og Christina Werner (Østerrike). Rune Eraker er kurator for utstillingen. (Se vedlegg for beskrivelse av prosjektene)

Utstillingen åpner på Oslo kulturnatt, fredag 15. september. Rania Mustafa Ali og Anders Hammer, som står bak den norske dokumentarfilmen Ranias flukt, står for åpningen kl. 19.00.

De norske og tyske fotografene som er representert i utstillingen vil være tilgjengelige for pressen i forkant av åpningen, fra kl. 15.00 til 17.00. For avtale om intervjuer, ta kontakt med: Informasjonssjef Ingvill Bryn Rambøl, ibr@nobelpeacecenter.org / 924 52 944.