Presseinformasjon: Nobeldagene på Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   nov 07, 2013 12:05 CET

Søndag 8. desember
Nobels Fredssenteret holder åpent for publikum. Utstillingen Hva spiser verden? og faste installasjoner er tilgjengelig for alle, mens Fredsprisvinnerutstillingen kun er åpen for presse.
Kl. 10.00-18.00: Pressevisninger i Fredsprisvinnerutstillingen 2013.
Individuelle intervjuavtaler mulig etter avtale.

Mandag 9. desember
Nobels Fredssenter er stengt for publikum, kun åpen for presse.
Kl. 10.00-17.00: Pressevisninger i Fredsprisvinnerutstillingen 2013. Individuelle intervjuavtaler mulig etter avtale.

For presse som rigger ute på Rådhusplassen mandag 9. desember tjener Nobels Fredssenters Ankomsthall som varmestue i tidsrommet 18.00-21.00.

Tirsdag 10. desember
Kl. 11.00: Redd Barnas fredsprisfest inne på Nobels Fredssenter.
Åpent for Nobelakkreditert presse ved forhåndsregistrering. Kontakt Redd Barnas presseansvarlige, Mai Simonsen, på 90952645 eller Mai.Simonsen@reddbarna.no

Kl. 13.00: Direkteoverføring på storskjerm av fredsprisseremonien fra Oslo Rådhus.
Åpent for publikum, og for de som evt. ikke får plass i Rådhuset. Gratis adgang. Dørene åpner 12.30.

Nobels Fredssenter holder åpent for publikum bare mellom 12.30 og 14.00.

For fullstendig presseinformasjon og akkreditering til fredsprisseremonien, se Nobelinstituttets nettsider

Onsdag 11. desember
Kl. 10.00-12.30: Pressevisninger i Fredsprisvinnerutstillingen 2013.
Individuelle intervjuavtaler mulig etter avtale.

Kl. 16:15-18.15: Åpningen av Fredsprisvinnerutstillingen 2013.
Arrangementet  er kun for inviterte. MERK: Pressepool grunnet plassbegrensninger.
Generell Nobelakkreditering er ikke gyldig, forhåndsavtale er nødvendig.Ta kontakt med informasjonsrådgiver Kirsti Svenning for detaljer. ks@nobelpeacecenter.org, telefon: 95191315.

12. -30. desember
Fredsprisvinnerutstillingen 2013 åpner for publikum 12. desember fra kl. 12.00. I perioden 12-30. desember er det gratis adgang og daglige omvisninger for å feire årets fredsprisvinner OPCW.

Nobels Fredssenter presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.