Rekord-år for Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   jan 11, 2016 11:34 CET

2015 var et godt år for Nobels Fredssenter. 248 266 besøkende var innom museet på Vestbanen i løpet av fjoråret. Det er en økning på ni prosent fra 2014. Nobels Fredssenter feiret ti-årsjubileum i 2015, og tallet på besøkende har økt fra år til år siden oppstarten i 2005.

-De gode besøkstallene er veldig gledelige og en stor honnør til avtroppende direktør Bente Erichsen og hennes team som år etter år har klart å lage utstillinger og program som engasjerer både Oslo-folk og tilreisende.

Det sier Liv Tørres, som tar over som direktør for Nobels Fredssenter denne uken, etter at Bente Erichsen gikk av med pensjon 1. januar.

Særlig sommersesongen 2015 var en stor suksess for Nobels Fredssenter. Alle månedene fra april til september viste rekordbesøk sammenlignet med året før, med en samlet økning på 24 prosent. I juni, da senteret feiret ti-årsjubileum med stor folkefest på Rådhusplassen, økte besøkstallet med hele 47 prosent fra året før.

Desember viser en nedgang sammenliknet med desember 2014. - Fredsprisutstillingen 2014 om Malala og Kailash var umåtelig populær og førte til stor publikumstilstrømning i desember 2014. I 2015 er vi tilbake på samme nivå som i 2013, et høyt nivå sesongen tatt i betraktning, sier Tørres.

– Tallene for 2015 viser at vi har befestet vår stilling som et av Oslos best besøkte museer. Fredssenteret er et viktig sted for lokalbefolkningen, for tusenvis av skoleelever som besøker oss hvert år og for utenlandske turister som besøker Norge, sier Tørres. Folk kommer hit for å se utstillingene, lære fredsprisvinnerne å kjenne og for å lære mer om fred og konfliktløsning. Sjelden har det vært viktigere enn nå.

• et av Norges best besøkte museer med 227.000 besøkende i 2014
  • har et godt skoletilbud og tok imot 944 skolegrupper i 2014