​Rekordsommer for Nobels Fredssenter

Pressemelding   •   aug 26, 2015 14:44 CEST

Over 30000 besøkte Nobels Fredssenter i juli. 2015 blir en rekordsommer for museet.

Nobels Fredssenter hadde 31740 besøkende i juli. Ikke siden vi åpnet dørene for ti år siden har det vært så mange innom muséet i juli måned. Antall besøkende har økt med hele 34 prosent fra juli i fjor. August ligger også an til å bli en meget bra måned. 32399 besøkende er registrert hittil i august.

Det dårlige juliværet har nok lokket turistene innendørs. Men det ser også ut til å ha vært en generell økning i turisttrafikken til Oslo i år. Hotellene i Oslo rapporterer om en økning i antall gjestedøgn i juni på omtrent ti prosent fra i fjor. Samtidig virker det som om turistene er mer interessert i kulturopplevelser enn før. En undersøkelse fra Innovasjon Norge viser at interessen for muséer og andre kulturtilbud vokser både blant norske og utenlandske turister.

Tilbakemeldinger fra besøkende viser at utstillingene har høy kvalitet og tar opp temaer folk er opptatt av.

At Nobels Fredssenters besøkstall øker med over tretti prosent i juli er også et utslag av at museet, som fyller ti år i år, begynner å feste seg i bevisstheten hos publikum, tror direktør Bente Erichsen.

-Tallene er veldig gledelige og viser at systematisk arbeid over tid gir resultater, samtidig som vi i år hadde en veldig populær fredsprisvinner i Malala. Jeg håper og tror dette betyr at vi klarer å formidle verdens viktigste pris på en måte som engasjerer mennesker både nasjonalt og internasjonalt, sier Erichsen.

• et av Norges best besøkte museer med 227.000 besøkende i 2014
  • har et godt skoletilbud og tok imot 944 skolegrupper i 2014