Stor publikumsinteresse for EU

Pressemelding   •   okt 15, 2012 12:00 CEST

Det er åttende gang Fredssenteret inviterer publikum til gratis adgang dagen etter offentliggjøringen, og foredraget av Nobelkomiteens leder er høydepunktet.

Kunstverket som skal pryde fredsprisdiplomet ble også avduket, med kunstner Gerd Tinglum til stede.
Barn fra Barnas Fredsklubb fikk opplæring i årets vinner, og de nyslåtte juniorekspertene kunne fortelle både Jagland og andre besøkende at EU er en klubb, at det er 12 stjerner i flagget, men 27 medlemsland.

Helgen markerte også starten på planene for Nobels Fredssenters Fredsprisvinnerutstilling 2012. Den åpner under Nobelfestlighetene i desember, om bare åtte små uker.Følg produksjonsprosessen på utstillingsbloggen.

Nobels Fredssenter presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.