Stor utstilling om sosiale medier og demokrati

Pressemelding   •   mai 05, 2014 17:30 CEST

Hva har Ernas selfie, digital overvåking, å sjekke Facebook fra senga, fredsprisvinner Liu Xiaobo og Den arabiske våren til felles? Svaret finner du i Nobels Fredssenters nye utstilling Be Democracy som åpner 14. mai kl. 17.00.

Utstillingen utforsker hvordan sosiale medier endrer samfunnet og utfordrer makt, og publikum inviteres til å sette sitt preg på den nettopp ved å bruke sosiale medier.

Sofadetektiven kommer
Til utstillingsåpningen kommer mannen som avslørte bruken av klasebomber og kjemiske våpen i Syria, den britiske bloggeren Elliot Higgins. På nettet er han kjent under pseudonymet Brown Moses, og var med på å avsløre krigsforbrytelsene i Syria gjennom å granske sosiale medier som YouTube, Facebook, Bambuser og Twitter

Hva bruker du din stemme til?
Ingen bruker sosiale medier så mye som nordmenn. Åtte av ti under 29 år sjekker Facebook hver dag, fire av ti over 60 år har en Facebook-konto, og én av fem nordmenn er på Twitter. Vi er hekta på sosiale medier, på å snakke med og dele nyheter og synspunkter med familie og venner.

I Norge skygger mange unna nettdebatter i frykt for personangrep. Den pakistanske ungjenta Malala Yousafzai tok opp kampen mot Taliban på bloggen sin for retten til å gå på skole, og mistet nesten livet.Hver tredje nordmann deltar i ulike politiske debatter på nettet.

Både her hjemme og ute er sosiale medier kanaler for å mobilisere til støtte for politiske hjertesaker. Det utfordrer myndigheter verden over. Tyrkias statsminister Erdogan stengte både Twitter og YouTube i oppløpet til lokalvalget, fordi minibloggstedet «truer Tyrkias nasjonale sikkerhet». Under opprøret i Kiev i Ukraina ble sosiale medier brukt aktivt for å mobilisere demonstrantene. I fjor avslørte amerikanske Edward Snowden vår tids største overvåkingsskandale, der vanlige folks tele- og datatrafikk blir samlet og analysert av USAs sikkerhetsbyrå.

Leo, Lars og Olemic
Utstillingen Be Democracy er Nobels Fredssenters store satsing i Grunnlovsjubileet, og utforsker hvordan sosiale medier endrer samfunnet og utfordrer makt.

Onsdag 14. mai fra kl. 17.00 blir det storstilt åpning under ledelse av Leo Ajkic. Artist er Lars Vaular, og utstillingen Be Democracy åpnes av Stortingspresident Olemic Thommesen. Gratis adgang.

Be Democracy er produsert av Nobels Fredssenter i samarbeid med Expology. Institutt for Samfunnsforskning er faglig samarbeidspartner. Utstillingen er støttet av Institusjonen Fritt Ord og Kulturdepartementet.

Utstillingsåpning 14. mai fra kl. 17.00. Åpent for alle.
Utstillingsperiode 15. mai – 23. november

• er et av Norges best besøkte museer med 225.000 besøkende i 2013
• er arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning
• er internasjonalt anerkjent for sin satsing på dokumentarfotografiet og interaktive teknologi
• har et godt skoletilbud og tok imot 970 skolegrupper i 2013
• en uavhengig stiftelse og direktør er Bente Erichsen
• er finansiert av offentlig støtte, egne inntekter, sponsorer og samarbeidspartnere (Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund)

Nobels Fredssenter presenterer fredsprisvinnerne og deres arbeid og historien om Alfred Nobel. Senteret er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer som krig, fred og konfliktløsning. Fredssenteret arbeider i et skjæringspunkt mellom politikk og kultur, og har blitt internasjonalt anerkjent særlig for sin satsing på dokumentarfotografi og interaktiv teknologi. Skiftende utstillinger, morsomme digitale løsninger samt engasjerende filmer og foredrag bidrar til å skape et variert og magisk opplevelsessenter.

Styret i den uavhengige stiftelsen velges av Nobelkomiteen. Styreleder er Geir Lundestad, direktør er Bente Erichsen. Fredssenteret er finansiert gjennom en kombinasjon av privat og offentlig støtte. Hovedsponsorer og samarbeidspartnere er Hydro, Telenor Group, ABB og Norges Fotballforbund.