Utenriksministeren åpner seminar om menn og seksuell vold

Pressemelding   •   jan 30, 2019 15:03 CET

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide åpner seminar om menn og seksuell vold på Nobels Fredssenter fredag. (Foto Torbjørn Kjosvold/Forsvaret)

Fredag 1. februar åpner utenriksminister Ine Eriksen Søreide seminaret «Breaking the Cycle of Violence» på Nobels Fredssenter. Seminaret setter søkelys på menn og gutter som både overgripere og overlevende, og er et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, Kirkens Nødhjelp, ABAAD Resource Center for Gender Equality og Nobels Fredssenter.

-Bekjempelse av seksuell og kjønnsbasert vold er høyt prioritert i Norges nye humanitære strategi. Kvinner og jenter er mest utsatt, men også gutter og menn rammes av denne type vold. For å lykkes med å bekjempe seksuell og kjønnsbasert vold, må vi også snakke om menns rolle. Menn er både overgripere og ofre, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide.

Omfanget av seksuell vold mot menn i krig og konflikt er stort. En undersøkelse blant tidligere soldater i Liberia viste av en tredjedel av mennene hadde opplevd seksuell vold. I DR Kongo har en fjerdedel av mennene i konfliktområdene opplevd det samme.

-På grunn av ekstremt sterke tabuer er seksualisert vold mot menn og gutter noe vi nesten ikke hører om. Nobels fredspris i 2018 har fått oss til å snakke mye om seksualisert vold, og vi må få fram at menn ikke bare er overgripere, men også ofre for dette, sier Lisa Sivertsen, konstituert generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Til Nobels Fredssenter fredag kommer også ABAADs direktør Ghida Anani og Colleen Dockerty, som har forsket på seksuell vold i Syria og Tyrkia for prosjektet All Survivors Project. De vil være tilgjengelige for intervjuer med media.

Tid: Fredag kl. 09:00 -13:00
Sted: Nobel Fredssenter, Brynjulf Bulls plass 1, Oslo

For mer informasjon om programmet, se her: https://www.facebook.com/events/401377813947180/

Arrangementet streames her: https://www.facebook.com/Utenriksdepartementet