Ytringsfrihet i kjempeformat

Pressemelding   •   mai 30, 2016 10:20 CEST

Tahir Elci og Raif Badawi er blant dem som er portrettert på Fredsveggen. Foto: Nobels Fredssenter

Et 60 meter langt utendørs kunstverk om ytringsfrihet er i ferd med å bli til på Rådhusplassen i Oslo. Byggegjerdet utenfor Nobels Fredssenter har blitt en av byens største arenaer for samtidskunst.

Siden begynnelsen av mai har kunstnerne Shwan Dler Qaradaki og Johannes Høie stått ute på Rådhusplassen og malt sitt verk direkte på byggeveggen utenfor Nobels Fredssenter. Forbipasserende har kunnet se store portretter av ytringsfrihetsforkjempere som Carl von Ossietzky, Raif Badawi og Tahir Elci vokse frem på det enorme lerretet. Kunstverket ferdigstilles denne uken og 9. juni skal Unknown Numbers, som verket heter, offisielt innvies. Samme dag åpner Fredssenter en stor utstilling om varsleren Carl von Ossietzky.

-Vi har valgt å portrettere noen historiske og nålevende menneskerettighetsforkjempere for å sette søkelyset på kampen for ytringsfrihet, sier kunstnerne Shwan Dler Qaradaki og Johannes Høie. –Samtidig skal tittelen «Unknown Numbers» gi signaler om at problematikken angår veldig mange fler. Vi håper verket vil få forbipasserende til å tenke over hvordan de selv kan stå opp mot urett og undertrykkelse.

På en solfylt dag går 80.000 mennesker over Rådhusplassen. Byggegjerdet er dermed en av Oslos største arenaer for samtidskunst. Den skjuler tomten der Nasjonalmuseet er i ferd med å bli oppført, og ble omgjort til kunstarena med navnet Fredsveggen i fjor i et samarbeid mellom Nobels Fredssenter, Statsbygg og Kulturbyrået Mesén. Årets kunstverk er det andre som males på Fredsveggen.

– Fra mange land får vi nå signaler om at ytringsfriheten får dårligere kår og pressefriheten innskrenkes. Ved å løfte frem noen av dem som risikerer livet for sin rett til å si det de mener, ønsker vi å minne alle som går forbi på Rådhusplassen om at ytringsfrihet er en rettighet vi må hegne om og ta vare på, sier Nobels Fredssenters direktør Liv Tørres.

Om kunstnerne:

Shwan Dler Qaradakier billedkunstner bosatt i Oslo. Han er født i Irak og kom til Norge som flyktning fra Kurdistan for 16 år siden. Hans sterke sosiale og politiske engasjement er tydelig til stede i kunsten og han er kjent for å skape tegninger, installasjoner med utgangspunkt i egne opplevelser. Han er årets festspillkunstner under Festspillene i Nord-Norge i juni.

Johannes Høieer billedkunstner bosatt i Oslo, kjent for sine monumentale, brutale tegninger, der vold og ondskap ofte står i kontrakt til det estetisk vakre. Han tar opp temaer som berører mennesket og samfunnets sosiale strukturer.

Unknown Numbers innvies offisielt torsdag 9. juni 2016 kl. 20.00. Verket ferdigstilles denne uken og kunstnerne er tilgjengelig for intervju.

Utstillingen Den farlige prisen, om Carl von Ossietzky, åpner på Nobels Fredssenter samme dag kl. 17.00.

• et av Norges best besøkte museer med 248.266 besøkende i 2015
  • har et godt skoletilbud og tok imot 783 skolegrupper i 2015