Hydro har signert kontrakt med Norconsult for prosjekteringsarbeider knyttet til produksjonslinje B på Husnes

Norconsult skal bidra med prosjekteringsarbeid knyttet til en mulig reetablering av en produksjonslinje for Hydro på Husnes. Med to produksjonslinjer i drift vil Hydro doble produksjonen av primæraluminium på Husnes med rundt 190 000 tonn aluminium per år.

Hydro tok i slutten av 2017 en investeringsbeslutning om å oppgradere og gjenåpne den andre produksjonslinjen for primæraluminium på Husnes. Linjen har vært stengt siden 2009. Norconsult skal ivareta rollen som tverrfaglig prosjekterende i dette arbeidet. Kontrakten innebærer prosjektering for oppstart av den stengte linjen med blant annet en kilometerlang elektrolysehall, nytt kompressorbygg, ombygging av støperiet og nytt nødvannsbasseng.

– Norconsult har lang erfaring med tilsvarende oppdrag for flere av landets største industriaktører. Nå ser vi frem til å bruke vår spisskompetanse og bidra til verdiskapning for Hydro på Husnes, sier Henning Vellene, divisjonsdirektør for Tekniske systemer og markedsområdeleder for Industri i Norconsult.

Kontrakten mellom Hydro og Norconsult ble signert 15. desember 2017. Prosjektet vil ha umiddelbar oppstart, og en varighet frem til første kvartal 2020. Norconsult samarbeider i dette prosjektet med det lokale rådgivningsfirmaet Zenit Engineering. Norconsults arbeid utføres med ressurser fra Sandvika, Bergen og Odda.

Fakta om Hydro Husnes:

• Heleid Hydro-selskap siden 1. november 2014. Ligger ved Hardangerfjordens utløp.
  • 240 ansatte (per 01.01.2018). Vil øke til ca 330 ansatte med reetablering av den andre produksjonslinjen.
  • Fremstiller primæraluminium i såkalte prebake-celler, noe som gir både gode produksjonsresultater og lave miljøutslipp. Det siste leddet i produksjonsprosessen er støperiet, der metallet støpes om til pressbolter som pakkes og skipes ut fra kai til kunder rundt om i verden.
  • Den første aluminiumsproduksjonen på Husnes startet i 1965. I dag er produksjonskapasiteten 185.000 tonn elektrolysemetall.

Norconsult er Norges største og en av de ledende tverrfaglige rådgiverbedriftene i Norden, med virksomhet som spenner over fire verdensdeler. Våre tjenester er rettet mot samfunnsplanlegging, prosjektering og arkitektur. Norconsult er engasjert i prosjekter innen bygg og eiendom, samferdsel, energi, industri, vann og avløp, olje og gass, miljø, plan, arkitektur, sikkerhet og IT. Av selskapets 3 200 medarbeidere arbeider om lag 2 450 i Norge. Norconsult har 91 kontorer i Norge og internasjonalt. Hovedkontoret ligger i Sandvika utenfor Oslo. Selskapet er eid av medarbeiderne.