Regn med å se blått i et nytt lys når årets farge 2017 lanseres

Regn med å se blått i et nytt lys når årets farge 2017 lanseres

• Nordsjö oppmuntrer deg til å få et nytt syn på livet med lanseringen av sentrale fargetrender for 2017
  • "Denim Drift" utnevnt som Årets Farge 2017

Nordsjö lanserer av sin årlige trendprognose, ColourFutures, som viser sentrale fargetrender for det kommende året og det de ser for seg blir Colour of the Year.

Den verdensledende malingprodusenten AkzoNobels globale trend- og designeksperter kommer med prognosen etter å ha sett på nye trender i folks liv fra interiørdesign og arkitektur til mote, skjønnhet til grafisk design og sosial og økonomisk innflytelse.

PROSESSEN BAK TRENDPROGNOSEN:
Internasjonale visjonære innen design og farge i AkzoNobels globale senter for estetikk har finkjemmet hele verden for å finne den nyeste sosiale utviklingen og utviklingen i trender, for å hjelpe dem å lede an i fargeinnovasjon. Fargeekspertene har brukt denne innsikten til å definere tonene og stilene som best representerer hvordan vi vil leve livene våre i 2017.

"Life in a new light" en ny væremåte, HOVEDTEMA 2017:
Nordsjös hovedtema for det kommende året oppmuntrer deg til å feire ny innsikt i de enkle tingene som gjør livet verdt å leve. Der virkelige og autentiske opplevelser blir viktigere for oss enn noen gang, ser vi på livets hverdagselementer med et nytt blikk.

Designansvarlig Per Nimér sa: “Etter hvert som verden forandrer seg, ser folk nærmere på livets hverdagselementer – vår familie og våre venner arbeider, kobler seg til naturen, og gleden over opplevelser. Vi er utrolig begeistret for at "Life in a new Light" er den drivende innflytelsen for 2017 og blir sett i alle våre fargetrender for året."

COLOUR OF THE YEAR:
Det blå vi har sett over alt i 2017 er Colour of the Year: "Denim Drift". En vakker, tidløs og mangfoldig grå-blå farge som får et nytt særpreg avhengig av hvordan den brukes, og fanger perfekt opp stemningen i øyeblikket og setter sitt preg på hverdagen i 2017. "Denim Drift" passer til alle livsstiler og interiører, og er det perfekte valget for å avspeile Nordsjös nye perspektiv for 2017 og er fargen alle må ha i året som kommer.

Per Nimér sa også: "Denim Drift er et flott og mangfoldig grunnlag for fargepaletten for 2017, som forteller historien om vår "life in a new light"-trend gjennom sitt enorme utvalg av nyanser og farger. Blått vil dominere interiørtrenden for 2017, og Denim Drift gjør en fantastisk jobb med å representere tiden vi lever i. Designere elsker den og det gjør også vi.

“Denim drift og fargens komplementære fargepalett vil fremheve veggene dine på en nydelig måte. Det finnes en fargekombinasjon for enhver smak i paletten, der Denim Drift er favoritten vår."

TRENDOVERSIKT INNEN FARGE OG DESIGN
For å komplementere Colour of the Year, har Nordsjö utviklet en familiefargepalett med et spekter av blåfarger og –nyanser, og skaper en ny måte å kombinere farger på. Vi ser forskjellige forhold mellom mørkere og lysere blåtoner som endrer stemningen i et rom eller et areal. Denim Drift kombinert med noen av de lysere nyansene har en skarp og luftig følelse, mens en mørkere farge gjør rommet mer dramatisk og tyngre. Det finnes mange forskjellige måter å bruke denne fargen på:

• New Romanticism: Mens verden blir mer lidenskapelig og vokal i vårt forhold til problemer med miljøet, infiltrerer dette temaet måten vi lever på og hva vi prioriterer i livet, med bærekraft og ansvar i forsetet. Vi er alle koblet til naturen, likevel lever vi i en overveldende urban og digital verden. Når vi kommer nærmere planeten vår, får vi mulighet til å koble til vårt åndelige indre, og sikre at vi har et sunt sinn og en sunn sjel. Selv om denne trenden kommer fra et sted som er nøye vurdert, konverterer den våre hjem til en eklektisk mote som fordyper deg i den naturlige verden og forvandler hjemmet ditt med en virkelig kreativ teft.
  • Shared Individualism: Byer vokser, demografi og sosiale settinger endres. Derfor er det stadig mer relevant å ha en følelse av tilhørighet og være en del av en gruppe. Nordsjö har fulgt med på hvordan individer kommer sammen på for å skape et nettverk eller en familie, enten det handler om venner, slektninger eller et bredere fellesskap av likesinnede. For å dele deres ideer, drømmer og rom. Denne fargepaletten har en frisk og leken stemning som er perfekt for å skape et felles rom man kan ha felles glede av.
  • The Working Home: Grensen mellom arbeidsliv og personlig liv skifter, og derfor søker vi en mer balansert måte å leve og arbeide på. Hjemmet er blitt et kontor, og kontorene begynner å ligne mer på hjem da vi fører et 24/7-liv. Derfor trenger vi vakre steder å jobbe i hjemme, og ny inspirasjon for hvordan vi skal oppnå dette. Nordsjö har utviklet en fargepalett for å hjelpe deg å skape forskjellige soner i hjemmet, og et glidende miljø som passer til begge. Enten du liker å ta med deg den bærbare PC-en på kjøkkenet med en kaffe, eller skaper deg et spesifikt sted der du jobber, sitter komfortabelt, er avslappet og fokusert.
  • Considered Luxury: Denne trenden fanger opp en ny livsstil; en ny forbrukertrend der verdi tillegges opplevelse fremfor eiendeler. Vår prioritet er å skape minner som er uvurderlige mens vi ser på verden med et nytt blikk. Ikke tilføre stadig flere ting, men opplevelser i stedet. Det er den nye måten å være forbruker på: kjøpe mindre, velge godt og få det til å vare. Du tar mindre ting med deg, men er uendelig mer beriket. Sansene stimuleres på en magisk, sterk måte med myke tekstiler, taktile vegger, skjønne dufter og musikk. Det er en diskré og beskjeden luksus, med poetiske overraskelsesmomenter fremfor et hjem overfylt med eiendeler.

Nordsjö er et varemerke i AkzoNobel, en av verden største malingsleverandører. Nordsjö har sitt opphav i Nordström & Sjögren AB, som startet opp virksomheten allerede i 1903. I dag er Nordsjö et av Nordens ledende og mest nyskapende varemerker. Vi har et sterkt fokus på å utvikle og markedsføre produkter som ivaretar miljøet – vår ambisjon er alltid å ligge ett steg i forkant av myndighetenes krav og bestemmelser. Ved anlegget i Malmö, som er Nordens største, utvikler og produserer vi maling, lakk, sparkel og beis for både private forbrukere og det profesjonelle markedet.

AkzoNobel fremstiller hverdagsprodukter, der gør folks dagligdag både nemmere og mere inspirerende. Som en af verdens førende globale producenter af malings- og coatingsprodukter samt en viktig producent af specialkemikalier, leverer vi essentielle ingredienser, overfladebeskyttelse og farver till industri og forbrugere over hele verden. Med baggrund i en banebrydende arv og historie er vores innovative produkter og bæredygtige teknologier designet til at imødekomme de stigende krav fra en verden i hastig forandring og samtidig gøre hverdagen lettere. Vores hovedkontor ligger i Amsterdam, Holland, og vi har omkring 45.000 medarbejdere ansat i mere en 80 lande. Vores produktportefølje omfatter bl.a. velkendte varemærker som Nordsjö, Sikkens, Pinotex, Hammerite og JOZO Salt. Stabilt og konsekvent rangeret i toppen som ledende indenfor bæredygtighed er vi dedikeret til at bidrage til byer og lokalsamfund og samtidig skabe en beskyttet, farverig verden, hvor vi er med til at gøre dagligdagen lidt bedre.