Traktor aksjonerer foran Stortinget

Bøndene blokkerer utkjøring av mat

Fra i morgen tidlig kl 06 hindrer bøndene utkjøring av varer fra matkjedenes grossistlagre. – Vi vil synliggjøre at norsk mat ikke er en selvfølge, sier bondelagsleder Lars Petter Bartnes.

Tirsdag ble det brudd i jordbruksforhandlingene. I dag har bønder aksjonert langs veier og i butikker landet over. Nå trappes de sentrale aksjonene opp.

-Vi ønsker et mangfoldig jordbruk. Forbruker ønsker norsk mat. Vi har opplevd sterk støtte og sympati disse dagene med brudd. Mange ser at dette handler om hvordan vi vil at maten skal produseres framover, sier Lars Petter Bartnes.

-Vi ønsker ikke å ramme forbrukerne. Men vi må siklart ifra om konsekvensene av at regjeringa ikke vil satse på et jordbruk over hele landet. Det er en politikk som kan ramme forbrukerens ønsker om trygg kvalitetsmat, sier Lars Petter Bartnes. – Vi håper forbrukerne har forståelse for aksjonen, understreker Bartnes.

Disse grossistlagrene blir blokkert fra fredag morgen 19. mai kl 06.00:

Fylke ASKO REMA COOP
Troms Tromsø Tromsø
Nordland Bodø Narvik
Sør-Trøndelag Trondheim Trondheim Trondheim
Møre og Romsdal Molde Sula/Ålesund
Hordaland Bergen Bergen Bergen
Rogaland Ålgård Sandnes Stavanger
Aust-Agder Lillesand
Vestfold Larvik
Buskerud Drammen, Lierbyen
Akershus Vestby, sentrallager Langhus, Ski Vinterbro, Ås Jessheim Langhus, Ski
Oslo Kalbakken
Hedmark Brumunddal
Oppland Leira

Kontakt:

Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag, tlf 900 84 576.
Lise Boeck Jakobsen, kommunikasjonssjef i Norges Bondelag, tlf 975 99 866.