Frp heier på utenlandsk kapital fremfor norsk matproduksjon

Leder i Norges Bondelag, Nils T Bjørke reagerer sterkt på at Frp heier på utenlandsk kapital istedenfor å sikre norsk matproduksjon.

I et oppslag i Nationen i dag sier Lars Tretteteig, som er finansdirektør i Scandza, eierselskapet til Synnøve Finden, at tolljusteringene har lite å si for Synnøve Finden.

Scandza har det amerikanske investeringsselskapet Lindsay Goldberg som medinvestor.

Synnøve Finden har lenge ment de betaler en for høy pris på melk, skriver Nationen. Tretteteig sier at om prisen på melken hadde vært lavere, ville man ikke trengt tollvern.

Utspillet fra dagligvareaktøren Scandza støttes av Frp, som bruker utspillet i kampen mot ostetollen. I Nationen uttaler stortingskandidat fra Hedmark, Tor Andre Johnsen (Frp), at dette blir viktig poeng i valgkampen.

- Dette viser at Frp heier på utenlandsk kapital fremfor å satse på norsk næringsmiddelindustri og norske bønder. Norske bønder er avhengig av å tjene penger på melka si for ellers blir det ingen matproduksjon i Norge, sier Nils T. Bjørke.

I dag ligger gjennomsnittsinntekten til norske bønder 100-200 000 under gjennomsnittsinntekten til lønnmottakere

- Uten tollvern kan de ikke øke sine inntektsmuligheter. Frp vil slippe bonden fri men uten mulighet til å øke prisen på sine produkter i takt med kostnadsutviklingen. Dette viser hvor lav forståelse Frp har av norsk matproduksjon, utdyper lederen av Norges Bondelag

Tidligere denne uken kritiserte NILF-forsker Ola Flaten i lokalavisa for Alvdal, hvor Synnøve Finden holder til, at Synnøve Finden ikke ville hatt melk å produsere ost med om det ikke hadde vært for tollvernet.

- Både produksjonen av så vel råstoffet som osten ville nok ha blitt flagga ut til billigere produksjonsland, hevdet forskeren til avisen.

Les hele saken:

Les hele saken her

Fakta:

Toll-omleggingen i fjor sikrer fortsatt drift for 4000 bønder.

40% av all norskmelk går til osteproduksjon.

Om en matvarekjede velger å produsere sin egen merkevare på et dansk meieri og dermed skviser ut den norske fastosten på grunn av lavere produksjonskostnader, vil det få fatale konsekvenser for titusenvis av arbeidsplasser i næringsmiddelindustrien og turistnæringen i Norge.

Regions