Den nordiske matprisen Embla hyller det ypperste av det nordiske kjøkkenet.  1.mars åpnet påmeldingen til norske kandidater i syv kategorier.
Den nordiske matprisen Embla hyller det ypperste av det nordiske kjøkkenet. 1.mars åpnet påmeldingen til norske kandidater i syv kategorier.

Norske kandidater til nordisk matpris

Den nordiske matprisen Embla hyller det ypperste det nordiske kjøkkenet har å by på av råvarer, håndverk og innovasjon. Norge skal stille med syv nominerte i syv kategorier under finalen på Island 1.juni.

Nå er jakten i gang for å finne norske kandidater. Seks nordiske landbruksorganisasjoner står bak prisen som støttes økonomisk av Nordisk Ministerråd. Embla er den eneste matprisen som deles ut på tvers av alle de nordiske landene. Fra 1.mars kan du forslå kandidater i kategoriene: Råvareprodusent, Matformidler, Mathåndverker, Matdestinasjon, Mat til mange, Matgründer og Mat til barn og unge.

Påmelding skjer via nettsiden www.emblafoodawards.com innen 1.april.

Prisen deles ut hvert andre år og ble for første gang arrangert i København i 2017. Da gikk Norge til topps med Geitmyra Matkultursenter i kategorien Mat til barn og unge.

Vil løfte nordisk mat og råvarer

Embla skal styrke den felles nordiske kulturen og matidentiteten, og øke interessen for den nordiske maten også utenfor Norden.

-Det foregår mye spennende utvikling innen råvarer og matkonsepter i Norge. Å konkurrerer mot noe av det beste som finnes i andre nordiske land gir oss en pekepinn på hvor listen skal ligge, også i Norge. Om vi når helt til topps får vi vite på finaledagen 1.juni, sier juryleder og kokk Even Ramsvik.

I tillegg består juryen av Anya Seeberg Liaaen, gründer av matmagasinet NORD, Bondelagskokk Halvar Ellingsen (bl.a. tidligere kokkelandslaget) og Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag.

-Vi trenger mange gode forslag til kandidater. De nordiske landene har råvarer i verdensklasse og stolte mattradisjoner. Jeg er spesielt glad for at vi jobber på tvers av landegrensene med et felles mål om å løfte det unike ved nordisk matproduksjon, sier Lars Petter Bartnes i Norges Bondelag.

Den norske juryen skal være en del av en felles nordisk jury som skal finne syv vinnere i Reykjavik 1.juni.

Norges Bondelag arbeider for å bedre vilkårene for landbruket og synliggjøre landbrukets betydning for samfunnet. Bondelaget er partipolitisk uavhengig og den ledende organisasjonen for næringspolitikk og service i landbruket. Med 63.000 medlemmer, om lag 550 lokallag, 18 fylkeslag, gode politiske kontakter og høy faglig kompetanse er vi en sterk organisasjon.