Opsahl, Johannessen, Sveum og Fagerhaug tok seieren i NC 8 på Lillehammer

Seieren gikk til Opsahl, Johannessen, Sveum og Fagerhaug under lørdagens NorgesCup i den 8. utgaven av Terreng Rundbane på Lillehammer.

En våt og gjørmete løype ventet på rytterne etter mye nedbør før lørdagens rundbanderitt (XCO). Rytterne var langt fra tørre da de passerte målstreken. Arrangørene hadde imidlertid gjort en svært god jobb med løypene, og fikk mye skryt fra rytterne. Det ble opphold da menn senior, som startet Norgescupen, gikk ut fra start.

Norgesmester og norgescupleder i M senior, Petter Fagerhaug fra arrangørklubben Lillehammer Cykleklubb, kom som ensom majestet til passering allerede fra første runde. Han økte avstanden jevnt og trutt fra de andre i sin klasse. Bak ham lå Eskil Evensen-Lie fra Kloppa offroadklubb og Erik Hægstad fra Lillehammer Cykleklubb. Disse to kjørte mer eller mindre sammen hele veien, og det lå an til et spennende oppgjør. På siste runde, var det Evensen-Lie som passerte før Hægstad som kom 15 sekunder bak. Fagerhaug tok ikke overraskende nok en solid hjemmeseier, mens Hægstad kjørte en sterk siste runde og tok andreplassen foran Evensen-Lie.

Fagerhaug beholder laksetrøyen og ungdomstrøyen.

- Jeg var veldig positivt overraska over løypene her i dag. De var utrolig fine. Formen var også veldig bra. Godt å få en bekreftelse på det nå før verdenscupen og VM de neste ukene, sier Fagerhaug.

I M junior ble det store sprik mellom rytterne. Norgescupleder Tobias Johannessen fra Soon CK tok en tidlig ledelse. Han var 27 sekunder foran Jørgen Anmarkrud fra Konnerud IL Sykkel på siste passering før målgang. Johannessen vant løpet 12 sekunder foran Anmarkrud som hadde en svært sterk siste runde. Tredjeplassen gikk til Knut Røhme fra Romeriksåsen SK.

- Det var veldig gøy å kjøre i dag. Gode løyper til å kjøre teknisk. Kjørte bra sammen med Anmarkrud. Han gjorde en veldig bra siste runde, så jeg fikk god konkurranse der, sier Johannessen.

Storeslem til SK Rye

Mens herrene var heldige med opphold under sitt ritt, begynte det å bøtte ned akkurat i tide til start for K senior og junior. I K senior fikk Elisabeth Sveum fra SK Rye Sykkel en tidlig ledelse, og passerte målstreken ensom for hver runde. Lagvenninnen Sylvi Sommer, også fra SK Rye Sykkel fulgte bak sammen med bæreren av ungdomstrøyen, Marit Sveen, men avstanden økte også her. Ikke overraskende tok Sveum en sterk seier over halvannet minutt foran Sommer som tok en andreplass. Bak fulgte Sveen som tok tredjeplassen og beholder ungdomstrøyen. Ingrid Sofie Bøe Jacobsen beholder fortsatt laksetrøyen i K senior klassen.

- Veldig bra løype. Føler kanskje ikke at formen var helt der. Kjenner litt ubehag i ryggen, sier Sveum som likevel kan være fornøyd etter å ha tatt seieren.

I K junior kjørte Martine Opsahl fra IF Frøy Sykkel aggressivt på og økte ledelsen med og mer fra Tuva Siggerud fra Soon CK som lå bak på andreplass gjennom løpet. Opsahl vant med over halvannet minutt, foran Siggerud, men som fortsatt kan beholde laksetrøyen etter dagens ritt. Tredjeplassen gikk til Berit Nordsæter Resel fra TVK.

- Det var dritkul løype, men den var hard! Men det var deilig å kjøre i dag. Fikk en luke fra start og jeg hadde fokus på å tråkke oppover. Jeg bare kjørte på, sier Opsahl.

K Junior:

1. Martine Opsahl (IF Frøy Sykkel)

2. Tuva Siggerud (Soon CK)

3. Berit Nordsæter Resel (TVK)

M Junior:

1. Tobias Johannessen (Soon CK)

2. Jørgen Anmarkrud (Konnerud IL Sykkel)

3. Knut Røhme (Romeriksåsen SK)

K Senior:

1. Elisabeth Sveum (SK Rye Sykkel)

2. Sylvi Sommer (SK Rye Sykkel)

3. Marit Sveen (SK Rye Sykkel)