Seier til CK Victoria, Ringerike SK og Bergen CK under NM Lagtempo

Etter krevende forhold med mye vind ute på Byneset i Trondheim var det CK Victoria, Ringerike SK og Bergen CK som stakk av med seieren under kveldens NM i Lagtempo.

I K Senior var det knyttet mye spenning til hvem som var sterkt. Rittet startet på Tiller og gikk ut på Byneset. CK Victoria sitt førstelag startet kontrollert og kjørte jevnt med laget fra Grimstad SK. Etter 20 KM ledet CK Victoria med 15 sekunder på Grimstad SK. CK Victoria satte opp farten inn mot mål og kjørte inn til hjemmeseier, 32 sekunder foran Grimstad SK. Vinneren fra 2016, Bryne CK endte på 3 plass 37 sekunder bak CK Victoria.

- Det var godt med en seier på hjemmebane, vi kjørte kontrollert og jeg er glad det holdt til seier, sier Cecilie Gotaas Johnsen.

- Helt ubeskrivelig

I seniorklassen for herrer var rittet ganske åpent etter de forhåndsfavoritt Lillehammer 1 ikke stilte til start. Fjorårets sølvvinner Bergen CK benyttet sjansen og utklasset resten av konkurrentene med en seiersmargin på 1 minutt og 10 sekunder. Sølvet gikk til Lillehammer CK sitt andrelag, mens Sandefjord CK tok bronsemedaljen. Sandefjord rytter Marius Blålid var uheldig og veltet vel målgang. Han var derfor ikke med på premieutdelingen, men skal etter forholdene har det bra.

Bjørnar Vevatne Øverland fra gull-laget Bergen var naturlig nok storfornøyd etter rittet.

- Det er helt ubeskrivelig. Dette er noe man drømmer om når man begynner å sykle å stå på toppen av pallen i NM. Det å få lov til å gjøre det med lagkamerater, og ikke minst min egen bror er ekstra morsomt, sa Øverland etter målgang.

- Deilig å ta seieren

I M Junior var det store forhåpninger til førstelaget til Ringerike SK. Laget kjørte godt fra start og ledet fra start til mål. Glåmdal SK endte på 2 plass 2 minutt bak laget fra Ringerike SK. Tredjeplassen gikk til laget fra Kristiansand SK som var minuttet bak Glåmdal SK. Det var svært krevende forhold i løypen som gikk ut til Byneset og tok en runde, før man returnerte til Heimdal.

- Vi kjørte bra teknisk i dag og det var deilig å ta seieren, oppsummerte Søren Wærenskjold.

- Man kjente godt når man kom i le bak trærne i sidevinden, men vi kjørte godt i lag og holdt en god fart, sa Andreas Leknessund etter rittet.

Norgesmesterskapet på landevei fortsetter med temporitt på Heimdal torsdag.

Topp 3 NM lagtempo kvinner senior

1. CK Victoria (Cecilie Gotaas Johnsen, Ingrid Lorvik , Camilla Horneman)

2. Grimstad SK (Julie Solvang, Camilla Levinsen, Turid Korshavn)

3. Bryne CK (Tone Hattteland Lima, Stine Borgli, Katrine Aalerud)