Seier til Opsahl, Heldahl, Sveum og Haraldseth i NC CX 5 Tønsberg

Det ble seier til Martine Opsahl, Sebastian Dreyer Heldahl, Elisabeth Sveum og Fredrik Haraldseth i sesongens femte NorgesCup i sykkelkross i Tønsberg.

I K Junior var det kun en deltaker, Martine Opsahl fra If Frøy Sykkel. Det var hennes tredje sykkelkross ritt og hun kom seg godt gjennom den seige løypen i Tønsberg.

• -Jeg syklet store deler av løypen med Ingrid Sofie Bøe Jacobsen og det er jeg fornøyd med, sier Opsahl.
  • -Jeg gleder meg til avslutningen i Follo i morgen, sier Opsahl.

I M Junior var det klart for et spennende løp hvor nedbøren begynte å lave ned. Søren Wærenskjold stilte fremst med laksetrøyen som leder av NorgesCupen sammenlagt. Han fikk en luke på 10 sekunder ned til Sebastian Dreyer Heldahl. Knut Rømhe ble kjempende alene om tredjeplassen. Heldahl knappet innpå Wærenskjold og tok føringen for duen. Det ble en spennende siste runde hvor Heldahl tok spurten foran Wærenskjold.

• -Det ble kaldt på i dag, i morgen kjører jeg med varmekrem og lange ben, sier Wærenskjold.
  • -Det var skikkelig kult i dag og jeg er klar til å kjempe i morgen, sier Heldahl.

I K Senior var det kun 5 deltakere med i K Senior. Alle de 5 øverste i Norgesupen var representert på startstreken. Nok en gang viste Elisabeth Sveum seg som den sterkeste i feltet. Hun drog fra resten av feltet og ledet fra start til mål. Ann Iren Bjørnarå ble liggende som nummer to men en god luke opp til Sveum. Bjørnarå leder NorgesCupen sammenlagt og var nødt til å få en god plassering for å sikre seieren i NorgesCupen sammenlagt. Bjørnarå klarte å holde Marit Sveen og Katrine Hofstad bak seg og de to måtte gjøre opp om tredjeplassen. Sveen satt inn et rykk mot slutten og tok tredjeplassen foran Hofstad. Sveen ligger nå likt med Sveum i NorgesCupen, med kun 120 poeng opp til Hofstad. Bjørnarå har allerede vunnet NorgesCupen sammenlagt for 2016.

• -Jeg ledet fra start til mål, sier en fornøyd Sveum.
  • -Det ble ganske oppkjørt på gresset etter hvert og det ble ganske teknisk, dette er bare kult, sier Sveum

I M Senior var det Erik Nordsæter Resell og Fredrik Haraldseth som tok ledelsen ut fra start. Det ble tidlig klart at det var de to at det var mellom de to kampen om seieren stod. I det kraftige snøfallet som kom i Tønsberg ble den raske løypen i Tønsberg fort mer teknisk enn antatt. Haraldseth fikk vist frem sin gode teknikk og drog fra Resell som også fikk en punktering. Resell kom i mål litt under minuttet bak Haraldseth med Morten Vaeng halvminuttet bak. Vaeng kjempet lenge om tredjeplassen med Ola Jordet, men hans erfaring og tekniske ferdigheter seiret i snøfallet.

• -Det var en skikkelig kul løype, og det ble svært teknisk og gøy når det begynte å snø, sier Haraldseth.

NorgesCup Sykkelkross 5 Tønsberg

K Junior

• 1.Martine Opsahl (If Frøy Sykkel)

M Junior