Terrengsykkelsesongen trilles i gang i Darbu

Godt oppmøte, gode resultater og bra stemning preget sesongåpningen og sesongens første Norges Cup ritt i terrengsykling.

Da eliteklassene for både menn og kvinner, junior og senior var vel gjennomført var det nordmenn som stod igjen som vinnere av hver klasse, med svensker, som så ofte før, hakk i hæl.

I klassen for senior elite kvinner var det ingen som kunne matche vinner Ingrid Sofie Bøe Jacobsen. Selv mener hun det var hennes tekniske ferdigheter som i dag var nøkkelen til suksess, selv til tross for en mild forkjølelse.

- Rittet i dag var kort og brutalt, liten tvil om det. Oppladningen var ikke optimal da jeg har slitt med en forkjølelse den siste uken, så vi får se hvordan det går i morgen. Når løypa er så kort som den var i dag får man en stor fordel om man treffer riktig med det tekniske. Det følte jeg at jeg gjorde i dag, sa en fornøyd Jacobsen som kan se frem til å kjøre med gul ledertrøye i morgen. I kvinneklassen for senior elite vil den hvite trøyen som gis til beste rytter under 23 år bæres av dagens 11.plass Anna Stray Rongve

- Sinnsykt bra driv

Også vinneren av klassen for senior elite menn delte gladelig sine tanker om dagens ritt:

- I dag følte jeg det gikk knallbra! Jeg hadde sinnsykt bra driv. Når løypa er så kort gjelder det bare å dra på i starten, men samtidig sørge for å ha nok overskudd når du kommer til de teknisk krevende partiene. Akkurat det følte jeg jeg gjorde veldig riktig i dag, sier vinner Petter Fagerheug som nå også besitter både den gule ledertrøyen, og den hvite U23 trøyen.

God dag for familien Siggerud

I juniorklassen for kvinner tok Thea Siggerud seieren med utrolige 1 minutt og 2 sekunders margin på Sigrid Andrea Fløgstad. Vera Johanne Norli  tok tredjeplassen. Blant herrene var Martin Emil Siggerud suveren og vant med 26 sekunder foran Sigurd Mellemsæter. Her tok Tobias Johannessen tredjeplassen.Søskenbarna Thea og Martin Siggerud vil da begge ikle seg den gule ledertrøyen i morgen.

Topp 3, NorgesCup-klassene:

Menn senior