Tour de Hallingdal etappe 3 (NC 4): Seier til Lutro, Heggø, Moe og Aasvold

Amalie Lutro, André Heggø, Ingrid Moe og Kristian Aasvold seiret i den tredje etappen av Tour de Hallingdal (NC 4).

Den tredje etappen i årets utgave av Tour de Hallingdal hadde målgang på Storefjell hotell (1001 moh.). Herrer junior hadde start på Pers hotell og syklet 112 kilometer, mens kvinner junior og senior startet i Hemsedal og gjennomførte en etappe på 57 kilometer. Herrer senior startet senere på dagen og kjørte en etappe på 112 kilometer med mange harde stigninger. Totalt var over 2000 høydemeter som skulle bestiges gjennom etappen. Felles for alle klassene var den siste og tunge stigningen opp til Storefjell, som forøvrig ligger på Golsfjellet.

For de fire juniordamene var det nok en gang Amalie Lutro som viste seg som den sterkeste. Lutro kom alene opp bakkene og inn på oppløpet. 14 sekunder bak kom Thale Kielland Bjerk Bjerk somdermed tok andreplassen. Kjersti Korsæth og Hedda Kristiansen kom i mål 19 minutter etter Lutro, hvor sistnevnte tok tredjeplassen.

I herrer junior-klasen kunne man fra målområdet på Storefjell se en ensom rytter tråkke seg oppover dalen. Like bak var det en større gruppe som jaget på i kampen mot den ensomme rytteren i tet. Den ensomme rytteren var forøvrig André Heggø, og han holdt unna alle konkurrentene og kjørte alene gjennom oppløpet i inn til mål. 34 sekunder etter kom Sakarias Koller Løland og Audun Gautestad sammen inn på oppløpet, hvorav førstnevnte tok andreplassen. Dermed endte Gautestad på tredjeplass.

For kvinner senior var det også store splittelser i feltet. Det var imidlertid Ingrid Moe og Mari Bergendahl som kom først opp bakkene mot mål. Dermed var det disse to som kjempet om gullet på dagens etappe. Det var Moe som var sterkest på slutten og tok dermed førsteplassen. 3 sekunder bak kom Bergendahl i mål på andreplass. Vibeke Dybwad var ikke mer enn 10 sekunder bak Moe, og tok en sterk tredjeplass på den tredje etappen av Tour de Hallingdal.

I herrer senior ble det kjørt knallhardt hele veien. Gjentatte bruddforsøk av flere ryttere ble kjørt inn gang på gang. Mot slutten var hovedfeltet sprengt. Dermed ankom rytterne mål med god spredning. Det var dog en tetgruppe på fire ryttere som hadde fått en liten luke opp den siste bakken. Tetgruppen bestod av Kristian Aasvold, Jonas Ellingsen, Markus Hoelgaard og Torstein Træen. Det var dermed disse fire rytterne som ankom mål først, hvor Aasvold tok førsteplass, Hoelgaard på andreplass og Træen på tredjeplass. Jonas Abrahamsen og Fredrik Wilmann fulgte like bak og fullførte på henholdsvis femte- og sjetteplass.

Kvinner junior topp 3:

1. Amalie Lutro (Stavanger SK)

2. Thale Kielland Bjerk (Bærum OCK)

3. Hedda Kristiansen (CK Nittedal)

Herrer junior topp 3:

1. André Heggø (Ringerike SK)

2. Sakarias Koller Løland (Ringerike SK)

3. Audun Gautestad (Bergen CK)

Kvinner senior topp 3:

1. Ingrid Moe (Bergen CK / Hitec Products - Birk Sport)

2. Mari Bergendahl (CK Victoria)

3. Vibeke Dybwad (Grimstad SK)