Vellykket treningssamling for juniorlandslaget - Rüebliland neste

Norges Cykleforbund har tatt ut seks ryttere når juniorlandslaget på landevei sykler Grand Prix Rüebliland 2-4. september. Alle disse og ytterligere 18 syklister var i helgen samlet for en treningssamling på Romeriket.

I helgen som var samlet utøverutvikler Kai Lexberg hele 24 utøvere i alderen 16-18 år til en felles treningssamling.

- Vi hadde en veldig bra samling med bra trøkk på treningene. Det var spesielt gledelig å se at 16 åringene og førsteårsjuniorene var såpass tett på våre beste juniorer. Litt av tanken var at de skulle få føle litt på nivået. Vi fikk samtidig kartlagt 16 åringene litt tidligere en vi pleier med tanke på fremtidige oppdrag på juniorlandslaget. Jeg er veldig godt fornøyd med utbytte fra samlinga, sier Lexberg.

Siste ritt før EM

I slutten av uka kjører juniorlandslaget det siste rittet før EM som går tredje helga i september. Grand Prix Rüebliland består av en tempo og tre fellesstartetapper, noe som skal passe nordmennene bra.

- Det er lett kuperte etapper, men ingen fjell. Vi har mange ryttere å spille på sammenlagt etter som vi har flere sterke temporyttere. I tillegg er Kjemhus og Ullebø er sterke avsluttere, mens Holstad kan vinne fra mindre grupper, sier landslagslederen.

- Vil kjempe i toppen

Det norske laget reiser til Sveits med ambisjoner om toppresultater.

- Jeg forventer at vi skal være med å kjempe i toppen både på etapper og sammenlagt. Forhåpentligvis får vi sterk konkurranse fra blant annet sveitserne. Det er viktig med god matching med tanke på EM og VM, sier Lexberg.

Disse rytterne er tatt ut:

Ludvik Holstad, Lillehammer CK

Idar Andersen, Gauldal SK

Iver Knotten, Tønsberg CK

Sedrik Ullebø, Sogn CK

Joakim Kjemhus, Sandnes SK

Andreas Leknessund, Ringerike SK

PS: Bildene kan brukes fritt så lenge fotograf og Norges Cykleforbund krediteres.