Boasson Hagen nummer 7 på EM Tempoen

Edvald Boasson Hagen ble nummer 7 på ettermiddagens EM tempo i Danmark, mens Truls Korsæth endte på en 19. plass. I U23 klassen ble Bjørnar Vevatne Øverland beste norske på 27. plass.

- Jeg hadde vel håpet på bedre, men det var en ganske hard løype og jeg hadde vel egentlig ikke noen store forhåpninger. Jeg er litt forkjøla og det var mest for å kjøre gjennom. Det føltes greit, selv om det virket som om det var motvind begge retninger, sa Boasson Hagen etter rittet.

Edvald åpnet veldig bra og lå like bak teten på første passering, men måtte etter hvert gi noen sekunder på de sterkeste konkurrentene.

- Det var jevnt tøft, men jeg åpnet nok litt hardt. Jeg prøvde å kontrollere og fikk til en bra avslutning, men tapte nok for mye i midtpartiet, oppsummerer han.

- Årsbeste

Astana-proff Truls Korsæth var godt fornøyd med sin tempo

- Det var mye motvind begge veier, så det var tunge forhold. Dette er den beste tempoen jeg har kjørt i år, så jeg er fornøyd.

Søndag sykler EM fellesstarten med et sterkt norsk lag til start. Da håper Edvald på enda bedre plasseringer.

- Vi har absolutt et sterkt lag og det blir spennende det. Jeg håper det blir bedre enn i dag, så da er det bare å lade opp til det, sier Boasson Hagen.

Velt og dårlig dag for U23 rytterne

Vi hadde også visse forventninger til våre to U23 rytterne på Morgendagens Helter landslaget. Dessverre ble det ikke noen gode dag for noen av dem.

- Det var et godt hakk ned fra sist gang jeg kjørte tempo. Etter 5 km var det akkurat som om noen bare skrudde på en bryter, og det sa bare stopp. Veldig irriterende etter som jeg hadde lyst til å prestere bra her, sa Bjørnar Vevatne Øverland som endte som nummer 27.

Rasmus Tiller fikk sitt temporitt ødelagt etter en velt i første sving.

- Jeg vet ikke hva som skjedde. Jeg var egentlig ferdig med svingen, og da skled jeg ut. Det er vel det man kaller verst tenkelig start. Etterpå måtte jeg bytte sykkel til fellesstartsykkelen. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å kjøre så fort jeg kunne etterpå, men motivasjonen var ikke helt på topp, sa Rasmus som syklet rolig inn til en 49. plass.

Komplette resultater menn elite

Komplette resultater menn U23