Bystrøm må trekke seg fra VM-fellesstarten

Sven Erik Bystrøm må trekke seg fra VM-fellesstarten i Bergen etter skaden han pådro seg i årets Vuelta a España. Landslagsledelsen vil bruke noen dager på å finne Bystrøm sin erstatter.

Bystrøm hadde i det lengste håpet å bli klart til VM på hjemmebane, men må innse at skaden ikke leges raskt nok.

- Det er ikke noe jeg får gjort noe med. Jeg har gjort et forsøk og gitt det en sjanse. Den siste tiden har jeg gått til behandling og fått den beste oppfølgingen jeg kunne fått på Stavanger Sykehus. Uheldigvis har ikke fremgangen vært så stor som jeg hadde håpet. Det viser seg også at det er to brudd i stedet for ett, sier Sven Erik Bystrøm.

Nå velger han å gi fra seg plassen for å sikre et sterkest mulig norsk landslags til start i Bergen.

- Det er selvfølgelig surt å miste VM på hjemmebane, men det ville samtidig vært feil å kjøre der uten å være 100 prosent. Av respekt av de andre rytterne og meg selv var dette den beste avgjørelsen jeg kunne tatt nå, sier Bystrøm.

- En avgjørelse det står respekt av

Landslagssjef Stig Kristiansen roser Bystrøm for den tøffe avgjørelsen han nå har tatt.

- Bystrøm er jo helt klart en av våre aller sterkeste ryttere, og det vil merkes at han er borte. Ikke bare mister vi hans kjørestyrke, mens også hans personlighet som vi ikke lenger får dratt nytte av. Noe av hans store personlighet ser vi når han selv sier fra seg sin VM-plass i god tid før mesterskapet. Det er en avgjørelse det står stor respekt av.

Erstatter ikke klar

Landslagsledelsen vil bruke noen dager på å finne den riktige erstatteren til Bystrøm.

- Når situasjonen blir som nå skal vi bruke helgen godt for å vurdere ytterligere hvem som skal erstatte Bystrøm. Vi forventer å offentliggjøre Bystrøm sin erstatter i starten av neste uke, sier Kristiansen.

Disse 8 er så langt klare for VM-fellesstarten Menn Elite i Bergen:

Edvald Boasson Hagen, Lillehammer CK/Team Dimension Data
Alexander Kristoff, Stavanger SK/Team Katusha